Illusies in ontwerpen voor beeldmerk en bedrijfslogo

6 mei 2014

Door onze speciale contacten met China is het gelukt om een heel leuk en verrassend boekje met de wereld van visuele illusies te bestellen en te ontvangen. De voorzijde van de Chinese uitgave is heel herkenbaar opgemaakt met bekende plaatjes van bekende kunstenaars als Jos de Mey, Rob Gonsalves en Maurits C. Escher.

Illusies in ontwerpen voor beeldmerk en bedrijfslogo

Visual Illusion Design

De taal van de teksten is Chinees, zonder enige toelichting in het Engels. Het boekje start met een aantal klassieke illusies, spiraalillusie, de vaasillusie en een groot aantal bladzijden met het werk van Maurits C. Escher, de bekende Nederlandse graficus en ontwerper van onmogelijke figuren en wiskundige vlakverdelingen. Daarna een variëteit aan bekende vormen van dubbele beelden, onmogelijke figuren, nabeelden, dubbelzinnige figuren, bewegende beelden, op-art en illusionistische knipogen naar het werk van René Magritte en Paul Delveux en vooral veel Rob Gonsalves. Nieuw voor liefhebbers en verzamelaars van visuele illusies is het gedeelte waarin uitgebreid is ingegaan op het ontwerpen en gebruik van beeldmerken en bedrijfslogo’s. Pictogramachtige symbolen met als ontwerpbasis een optische illusie. We geven enkele voorbeelden uit het aanbod.

Illusies in ontwerpen voor beeldmerk en bedrijfslogo - 2 Illusies in ontwerpen voor beeldmerk en bedrijfslogo - 3

ISBN 978-7-5608-3502-0, “Visual Illusion Design”, Tongji Univer-sity Press, 2007, 80 pagina’s.


Gerelateerde artikelen