Kunst van Adolf Hölzel en zijn spel met kleurharmonie

30 september 2015

Kunstenaar Adolf Hölzel (1853-1934) was bezield door het idee dat er vergelijkbaar met een muziekharmonie, een harmonieleer voor kleur in de schilderkunst te vinden zou kunnen zijn. Hij begon in het begin van de 20e eeuw aan zijn uitdaging om zelf een kleurharmonie in de schilderkunst te ontwikkelen en te beschrijven.

Kunst van Adolf Hölzel en zijn spel met kleurharmonie

Vision Farbe

Hölzels denken in beelden en het volgens een bepaalde methode analyseren ervan betrok hij vooral op het feit dat het beeld altijd een beperkt tweedimensionaal oppervlak representeert. De kleur in het beeld heeft invloed op de zintuiglijke transformatie van de voorstelling. Zijn wijze van de opzet en beschrijving van zijn bijzondere en fascinerende kleurentheorie hebben bijgedragen aan de artistieke ontwikkelingen in de kunstzinnige overgang naar de moderne kunst.

Hölzel was ook een gewaardeerde leraar en kunstpedagoog en mocht vele bekende kunstenaars de belangrijkste aspecten van de schilder- en tekenkunst, zijn visie op de kleurentheorie en de zelf ontwikkelde kleurenleer bijbrengen. In de opleidingen trof hij onder andere de later bekend geworden kunstschilders William Straube, Max Ackermann, Willi Baumeister, Oskar Schlemmer en Emil Nolde. Het wetenschappelijke karakter van het boek laat lezers ook kennismaken met werken van Adolf Hölzel, zijn tijdgenoten en latere vertegenwoordigers van moderne kunst. Voor studenten en docenten Kunst uiterst leerzaam en representatief voor de kunst.

ISBN 978-3-7705-5258-0, “Vision Farbe”, Christoph Wagner en Gerhard Leistner, Wilhelm Fink Verlag, 2015, 272 pagina’s.


Gerelateerde artikelen