Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (78c)

19 augustus 2025

Maar na een korte waarneming van de constructies blijkt al snel dat we flink optisch worden bedrogen. Escher’s reizen met een tekenboek begonnen nadat hij in 1922 zijn school verliet en naar Rome reisde en hem ook brachten in 1936 in Spanje. Hier trof hij voor het eerst een eeuwig generatieve natuur aan, gesymboliseerd in de onderling verbonden abstracte patronen die de glinsterende tegelvloeren en muren van het Alhambra bedekten, met dubbele contouren en herhaalde vormen die zelfs tot in het oneindige hadden kunnen doorgaan.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (78c)

Eschers patronen als een inspiratiebron voor verrassende cadeauverpakkingen.

De Moorse ambachtslieden werden door hun religie verboden om herkenbare beelden te ontwerpen en te maken. Escher ontdekte de bron van zijn ideeën in zijn ‘dialoog’ met de islamitische cultuur, maar zijn kunst overschreed de beperkingen van de islam.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (78c) - 2 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (78c) - 3
Elk ‘Escherboek’ vertelt op een eigen wijze over het boeiende leven en mooie werk van Escher.

Hij kon visuele paradoxen creëren in zijn ruimtelijke structuren en het bestaan van vele verschillende percepties en realiteiten uitdrukken die tegelijkertijd dezelfde plaats en ruimte innamen. Zijn nieuwe, met elkaar verbonden ontwerpen van dieren en mensen werden zijn ‘periodieke tekeningen’. Aan het eind van de boeiende inleiding wordt het werk van Escher in een kunstzinnige beschouwing vergeleken met het werk van andere kunstenaars.

ISBN 978-0-8109-2957-9 (achterzijde v.h. boek) “Giftwraps by Artists: M.C. Escher”, Andreas Landshoff, e.a., Uitgeverij Harry N. Abrams, 1987, 8 beeldmotieven op door perforaties uitneembare vellen voor demonstratie en gebruik als cadeaupapier op grootformaat.


Gerelateerde artikelen