Jos de Mey

De Belgische schilder Jos de Mey is geboren in 1928 in het Belgische plaatsje St. Denijs-Westrem in de omgeving van Gent. Hij studeerde en doceerde aan de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten te Gent. Ook doceerde hij aan het Stedelijk Hoger Instituut voor Architectuur in Gent. Jos de Mey was diverse malen gastdocent aan het Instituut voor Kleurenpsychologie in de Oostenrijkse plaats Salzburg. Op 40-jarige leeftijd begon Jos de Mey te schilderen. Verschillende kunstkenners noemen Jos de Mey een kunstzinnige individualist binnen het hedendaagse kunstgebeuren. Er zijn relaties en herkenningen in zijn werk met ideeën en werkwijzen van Magritte, Delvaux, Willink, Arcimboldo, Mondriaan, Bruegel, Ensor en Escher. Zijn stijl heeft echter een geheel eigen karakter en invulling.



Kunst van Jos de Mey te zien in A&M Museum Tesseract

Kunst van Jos de Mey te zien in A&M Museum Tesseract

24 januari 2022 in Optische Illusies, Expositie/Museum.. Het nieuwe Ars et Mathesis VR Museum Tesseract is een bijzonder kunstzinnig initiatief van stichting Ars et Mathesis, een platform en ontmoetingsplaats voor wiskundigen, kunstenaars en belangstellenden, die met hun werk en hun interesses een brug slaan tussen kunst en wiskunde. In november 2021 stond de digitale expositie klaar voor de eerste bezoekers van het A&M-museum in een digitale omgeving. Lees verder...

Stichting Ars et Mathesis opent een nieuw museum

Stichting Ars et Mathesis opent een nieuw museum

21 november 2021 in Kunst, Jos de Mey, Ars et Mathesis Dankzij enorme inspanningen van leden van het bestuur van Ars et Mathesis, met medewerking van it-deskundigen en vele kunstenaars is het A&M gelukt een uniek nieuw virtueel museum op te zetten en te openen. Bijzondere dank gaat bovendien uit naar Anton Bakker, die de basis legde voor dit enorme museale kunstproject. Lees verder...

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (6)

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (6)

22 oktober 2021 in Expositie/Museum, Kunst, Jos de Mey Naar aanleiding van een vraag over zijn werk “De Boom der Wulpse Wolken” gaf Jos de Mey de volgende verklaring: “Het wulpse vloeit voort uit de wolkvormen zelf en uit mijn zoektocht naar ritmische omschrijvingen die altijd met dezelfde letter beginnen, bijvoorbeeld “Betonblokken boomburcht voor de best bewaarde Belgisch Boom”. Lees verder...

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (5)

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (5)

21 oktober 2021 in Kunst, Wiskunde, Jos de Mey Een groot aantal ervan zijn door Jos de Mey uitgewerkt tot aquarellen, zeefdrukken en schilderijen. Het verrassingseffect bij Bruno Ernst heeft geleid tot een zeer interessante publicatie. Uit dit omvangrijke aantal “bomen” koos de auteur voor een representatieve selectie van Pythagorasbomen, uitgevoerd in z/w, in kleur en als compleet kunstwerk voor aan de muur. Lees verder...

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (4)

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (4)

20 oktober 2021 in Expositie/Museum, Wiskunde, Jos de .. De keuze voor de opzet en inhoud van het boekje “Bomen van Pythagoras - variaties van Jos de Mey” kwam volgens de verklaring van de auteur Bruno Ernst in de inleiding spontaan tot stand. Hij bezocht in het voorjaar van 1985 in het Belgische dorpje Zomergem (B) het atelier van kunstschilder Jos de Mey om zijn deelname aan een internationale expositie in Utrecht, gewijd aan de kunst met afbeeldingen en objecten waarin optische illusies en onmogelijke figuren centraal staan, te bespreken. Lees verder...

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (3)

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (3)

18 september 2021 in Kunst, Wiskunde, Jos de Mey Het blijven voorlopig puur abstracte concepten, zelfs wanneer zij blauwe luchten, groen gras, rode bakstenen en andere, in de ons omringende dagelijkse werkelijkheid voorkomende elementen suggereren. Daarvoor gaat Jos niet zo ver als Magritte ging, die onder de afbeelding van een pijp schreef “ceci n’est pas une pipe”. Jos de Mey geeft aan zich niet te bekommeren om het dogma als zou een schilderij alleen abstract en constructief mogen worden genoemd als alle elementen zich strikt binnen het beeldvlak zouden bevinden, zonder enige suggestie op te wekken naar vóór of achter te willen bewegen. Lees verder...

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (2)

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (2)

17 september 2021 in Kunst, Wiskunde, Jos de Mey Na een filosofische beschouwing van Jos de Mey in de vorm van een gedicht, zien de lezers een foto van een boom, waarbij de kunstenaar schrijft: “De Boom als een symbool van natuurlijk leven”. Zijn oorspronkelijke prognose bij de start van het realiseren van de publicatie was het verwerken van een 15-tal vormvarianten in het les- en promotieboek. Lees verder...

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (1)

Bomen van Pythagoras - Jos de Mey (1)

15 september 2021 in Kunst, Wiskunde, Jos de Mey In 1976 verscheen onder eigen beheer de tweetalige (NL/F) publicatie “Het Boek der Bomen - Les Arbres”, waarin docent, ontwerper en kunstenaar Jos de Mey een rijk geïllustreerde beschouwing geeft over het door hem speciaal gekozen creatieve thema “Boom van Pythagoras” als onderdeel van zijn lesprogramma aan de academie te Gent (B). In dit lesprogramma was ruimte gereserveerd voor zijn vormschema op meetkundige basis “Boom van Py-thagoras” genaamd. Lees verder...

Ars & Mathesisdag in teken van nieuw virtueel museum

Ars & Mathesisdag in teken van nieuw virtueel museum

30 augustus 2021 in Expositie/Museum, Kunst, Jos de Mey Voor 2021 staat de A&M-dag gepland op zaterdag 20 november in één van de universiteitsgebouwen in Leiden. Het bestuur van de Stichting A&M heeft weer gezorgd voor een aantrekkelijk dagprogramma. Het bestuur werkt nauw samen met Anton Bakker om in het bestaande virtuele museum Musée Tesseract exposities te organiseren. Optische Fenomenen heeft een flinke hoeveelheid kunstwerken van Jos de Mey en Dirk Huizer aangeboden voor het virtuele museum. Lees verder...

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (28c)

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (28c)

14 juni 2021 in Expositie/Museum, Kunst, Jos de Mey Jos de Mey koos al snel voor deze aantrekkelijke vorm van structuur en harmonie, ordening en beheersing. Door zijn opleiding tot binnenhuisarchitect zal deze keuze zeker zijn beïnvloed. Architectuur, de kunst bij uitstek van lijn en massa, verhouding en volume inspireerde hem sterk. Een tweede impuls kreeg hij door het bestuderen van de opvattingen van De Stijl-groep en Das Bauhaus. Na het afronden van zijn opleiding werd hij al direct aangesteld als leraar binnenhuisarchitectuur en kleurenharmonie. Lees verder...

Oudere artikelen