Visuele interacties van kleur in werken van Josef Albers (2)

28 februari 2019

Zijn speciale aandacht voor culturele sculpturen en iconen uit het verre verleden en de eenvoudige vindingrijke schilderwerken bevestigen de bijzonder intellectuele en spirituele dimensies van zijn kunststijl en de invloed ervan op de veranderingen in de kunstwereld door zijn minimalistische kunst uit de 60-er jaren van de vorige eeuw.

Visuele interacties van kleur in werken van Josef Albers (2)

Josef Albers: Interaction

Er is tevens aandacht voor zijn vrouw Anni en haar werk en de wederzijdse beïnvloeding van stijl en keuzen van figuren, vormen en vlakverdelingen. Het kunstboek bevat voorts een zeer uitgebreide en rijk geïllustreerde biografie van de kunstenaar, die geboren is op 19 maart 1888 in Bottrop (D). Het is juist ook deze biografie, die een schat aan details uit het werk en leven van Josef en Anni Albers laat zien.

Zijn schat aan werken en de originaliteit ervan vormen beide de basis voor een uitdaging aan de kijkers om de ontwerpen te bestuderen en te leren begrijpen. Josef Albers koos al op jonge leeftijd te leren voor het beroep van onderwijzer en deed hij daarvoor verschillende studies. In 1915 sloot hij het examen voor leraar Kunst met succes af. Gedurende de uitoefening van zijn beroep volgde hij in de avonduren een vervolgcursus. In 1917 ontving hij zijn eerste kunstopdracht, vervolgde zijn kunstopleiding in München en kwam in 1920 in contact met activiteiten van het Bauhaus in Weimar en bleef meerdere jaren verbonden aan het Bauhaus.

Visuele interacties van kleur in werken van Josef Albers (2) - 2
Het werk van Josef Albers op een Duitse postzegel.

In 1925 trouwt hij met Anni Fleischmann. Beide zijn actief in de kunst en Josef heeft extra belangstelling voor fotograferen en wordt in 1930 directeur van het Bauhaus. Na de sluiting in 1933 vertrekken Josef en Anni voor een toekomst in de kunst naar de VS, geven les en instructies en maken zeer gewaardeerde kunstwerken.

ISBN 978-0-300-24083-2, “Josef Albers: Interaction”, Heinz Liesbrock, Yale University Press, 2018, 303 pagina’s.