Beelden van de vriendschap tussen Tinguely en Ernst

15 juni 2025

Een bezoek aan een museum geeft altijd weer een bijzondere spanning wat er in de museumwinkel ligt uitgestald aan boeken, tijdschriften en andere publicaties. In de winkel van het Max Ernst Museum Brühl vonden wij een compacte catalogus van een expositie vol met beweging en geluid. Op een compacte wijze geven toonaangevende kunstexperts hun verhaal en visie over de kunstenaar Jean Tinguely en zijn bijzondere vriendschap met Max Ernst en bespreken zij diverse kinetische kunstwerken van Tinguely.

Beelden van de vriendschap tussen Tinguely en Ernst

Max Ernst Museum Brühl des LVR

In zijn bijdrage aan de publicatie noemt Werner Spies de kunstenaar “Een romantieker van het onbruikbare”. De kunstenaars hadden zich kunnen treffen in Parijs aan het begin van 1955. In dezelfde straat hadden zij namelijk een atelier. Foto’s waarop beiden staan zijn er niet. Max Ernst (1891-1976) was een aanhanger van de Dadabeweging.

De kunst van de jaren zestig wordt in het algemeen gezien als een heropleving van de Dada-beweging en Jean Tinguely (1925-1991) behoorde tot de groep jonge kunstenaars in Parijs en New York die bij hun creaties teruggrepen op de avant-gardebeweging van het begin van de twintigste eeuw. De essays in de catalogus geven voor kunstliefhebbers mooie afbeeldingen van werk van Tinguely met onder andere werken die hij de naam Dada-Max gaf in de titel.

ISBN 978-3-9811895-0-6, “In Augenhöhe: Jean Tinguely”, Jürgen Pech en Achim Sommer, LVR-Max Ernst Museum Brühl, 2007, 48 pagina’s.

Max Ernst Museum Brühl des LVR, Max-Ernst-Allee 1, Comesstraβe 42, D-50321 Brühl, www.maxernstmuseum.lvr.de.


Gerelateerde artikelen