De spiegel en spiegelingen centraal in grote expositie

27 april 2017

In de 21e eeuw is het nauwelijks voor te stellen dat wij niet voortdurend kunnen beschikken over spiegels. Spiegels zijn er in alle denkbare vormen en uitvoeringen en zijn tevens te vinden op bijna oneindig veel locaties en situaties. In de expositie “Split - Spiegel. Licht. Reflectie” staan de spiegels en bijbehorende spiegelingen op een kunstzinnige wijze centraal. De expositie Split (nog tot en met 3 oktober 2017) geeft met rond 130 werken van 44 internationaal bekende kunstenaars een omvangrijk overzicht op basis van het thema Spiegel, Licht, Reflectie in de moderne kunst van de afgelopen 50 jaar.

De spiegel en spiegelingen centraal in grote expositie

SPLIT - Spiegel. Licht. Reflexion

De werken maken deel uit van de Collectie Schaufler. Een fascinatie voor glanzende en spiegelende materialen vormt een stevige basis binnen de kunstcollectie Schaufler. Naast lichtkinetische werken vindt de bezoeker in de expositie spiegelobjecten en werken uitgevoerd in glimmend en glanzend edelstaal, die een stralende glans met een koele uitstraling op een magisch visuele wijze combineren. Door de vele verrassende opstellingen van groepjes staande vlakke, holle en bolle spiegels en de spiegelende andere materialen ziet de bezoeker zichzelf en krijgt meteen een overzicht van de expositie in de ruimte waarin de bezoeker aanwezig is.

Er is alshetware een interactie mogelijk tussen de vaste opstellingen en bewegende personen. Met kleurrijke reflecties op wanden en vloeren krijgt het geheel een bijna exotische uitstraling van licht, kleur en schittering. In de inleiding in de bijbehorende catalogus, die tevens wordt beoordeeld als kunst- en leerboek voor lichtkunst, geeft de verzamelaarster Christiane Schaufler - Münch haar visie en liefde voor deze vorm van beeldende kunst. Het koele en op het eerste gezicht de technisch uitstralende materialen als de spiegel, glas en metaal of de glanzende en gepolitourde oppervlakten heeft het echtpaar Schaufler meteen gefascineerd.

De opgebouwde collectie combineert de strakke vormgeving met intense kleuren. Voeg aan dit kunstzinnig samenspel nog licht toe en de basis is gelegd voor een interessante en vooral boeiende collectie. Het echtpaar startte met verzamelen aan het einde van de 70-jaren van de vorige eeuw met werken uit de ZERO-periode. Er werd in die periode geëxperimenteerd met licht, lampen en verlichting in kunstwerken, sculpturen en objecten. Beiden waren meteen getroffen door de vernieuwende visuele en speelse uitstraling door licht- en schaduweffecten.

De spiegel en spiegelingen centraal in grote expositie - 2
Expositieoverzicht met werken van Not Vital, Adolf Luther (voorgrond) en Lori Hersberger (achtergrond), foto: Frank Kleinbach, © SCHAUWERK Sindelfingen.

Tot de eerste aankopen voor de aan te leggen collectie behoren werken van Enrico Castellani, Adolf Luther, Heinz Mack, Otto Piene en Christian Megert. In het bijzonder heeft Heinz Mack op meervoudige wijze met spiegelende vlakken gewerkt. Christiane Schaufler geeft in haar bijdrage aan dat de spiegel, ondanks zijn kwetsbaarheid en de glans van het reflecterende oppervlak, ook een dankbaar object is van verwisse-ling en een illusie.

Door de regelmatige uitbreidingen van de kunstverzameling kan men de ontwikkelingen in de licht- en kinetische kunst volgen. Werken van onder andere Sylvie Fleury, Thomas Ruff en Katharina Sieverding. Een ander aspect binnen de expositie is het zelfbeeld van de bezoeker. Telkens wordt het eigen beeld weergegeven door de spiegelende oppervlakken, waardoor we geprikkeld zijn om actief alles in ons op te nemen. De catalogus bevat sfeerfoto’s van de opstellingen en biografieën van kunstenaars.

ISBN 978-3-7356-0246-6, “SPLIT - Spiegel. Licht. Reflexion”, Christiane Schaufler - Münch, Barbara Bergmann en Svenja Frank, Kerber Verlag, 2016, 184 pagina’s.

SCHAUWERK Sindelfingen, Eschenbrünnlestraße 15/1, D-71065 Sindelfingen, www.schauwerk-sindelfingen.de.


Gerelateerde artikelen