De waarneming als kunstwerk (2)

25 november 2024

De auteurs maken duidelijk hoe de kennis over de biologische grondbeginselen van ons zien, het kijk- en waarnemingsgedrag van schilders en fotografen sterk hebben beïnvloed. Bij elk thema maken zij daarbij gebruik van meerdere en veelal kleurrijke voorbeelden uit de klassieke en moderne schilderkunst. Ook geven zij een veelheid aan afbeeldingen waarin sprake is van een instabiele waarneming. Enkele beroemde vlakverdelingen van Maurits C. Escher maken het geheel compleet.

De waarneming als kunstwerk (2)

Das Bild im Kopf

Hoe wordt het licht en het beeld, dat door de ogen op het netvlies valt, geanalyseerd en hoe wordt dit beeld in onze hersenen bewerkt? Hoe sterk is de relatie tussen zien en voelen? Welke trucjes gebruikt de kunstschilder om diepte en afstand te bereiken? Dat zijn slechts enige vragen, die in dit boek gedetailleerd beantwoord worden. Het perspectief wordt op een bijzondere wijze behandeld. In dit hoofdstuk zijn de afbeeldingen sterk gericht op de Italiaanse kunstgeschiedenis.

Het verschijnsel anamorfose krijgt een bijzondere betekenis in de werken van Leonardo da Vinci en Hans Holbein. Andere bijzondere hoofdstukken zijn ‘Het zien van kleuren’, ‘Beeld en Kleur’, ‘De beide hersenhelften en de kunst’ en ‘Kunst, Fotografie, Film en Televisie’. Het boek heeft daarmee een interessante opbouw en is een ‘must’ voor iedereen, die interesse heeft in de samenhang tussen optische waarneming en kunst. Een uitgebreid literatuuroverzicht en een trefwoordenregister sluiten dit prachtige lees- en leerboek af.

ISBN 3-7643-5721-5, “Das Bild im Kopf”, Lamberto Maffei en Adriana Fiorentini, Birkhäuser Verlag, 1997, 240 pagina’s.


Gerelateerde artikelen