Visuele waarneming

Onder dit thema informeren wij onze lezers over publicaties en bijzonderheden uit het vakgebied van de Oogheelkunde en de verschillende technieken, methoden en ontwikkelingen om de kwaliteit van onze visuele waarneming op peil te houden.



Bouw zelf een spectroscoop voor onderzoek van zonlicht

Bouw zelf een spectroscoop voor onderzoek van zonlicht

15 februari 2019 in Onderwijs, Visuele waarneming Bij de organisatie NOVAlab, een initiatief van het NOVA Informatie Centrum, verscheen de lesbrief “Onderzoek de zon”. Het onderwijsmateriaal is bedoeld voor de leerlingen in het voortgezet onderwijs. De lesbrief bevat een overzicht met de te bereiken doelen, opgesteld door de makers ervan. Voor het uitvoeren van het onderzoek naar het spectrum van de zon heeft NOVA een bouwpakket van een spectroscoop ontwikkeld. Lees verder...

Optische waarneming geeft toegang tot beeldende kunst

Optische waarneming geeft toegang tot beeldende kunst

11 februari 2019 in Visuele waarneming Het succesvolle Engelstalige studie- en leesboek “Ways of Seeing” van tekenaar, kunstschilder en auteur John Berger heeft in de Duitse taal inmiddels een derde druk gegeven. De inhoud van dit leerzame en vooral spraakmakende boek vormt ook de basis van de gelijknamige geproduceerde BBC-tv-serie uit 1972. Een bezoeker staat in een museum voor het schilderij “Venus en Mars” van Sandro Botticelli, neemt een snijmes en snijdt het hoofd van Venus uit het doek. Met deze scène begint de revolutionaire film van John Berger. Lees verder...

Stap-voor-stap ontwerpen en tekenen van optische illusies

Stap-voor-stap ontwerpen en tekenen van optische illusies

8 februari 2019 in Optische Illusies, Onderwijs, Visue.. Voor het stap-voor-stap creëren van optische illusies en onmogelijke figuren heeft auteur, ontwerper en kunstenaar Jonathan Stephen Harris een boek samengesteld met voorbeelden, heldere tekeninstructies en toelichtingen. Het boeiende visuele en optische spel tussen schijn en werkelijkheid levert na het nauwkeurig volgen van de instructies voor de gegeven ontwerpen leuke beelden op. Ook na het kiezen van een eigen ontwerp is er al snel resultaat te zien. Lees verder...

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (3b)

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (3b)

7 februari 2019 in Optische Illusies, Wetenschappelijk.. Alle specifieke onderdelen op het schilderij zijn op een extra afdruk ervan door letters aangegeven en in aanvullende teksten verklaard. Dat waarnemen voornamelijk een proces van organiseren is maakt de auteur meteen duidelijk in zijn uitgebreide introductie en een behandeling van de basisvormen van voorkomende visuele afwijkingen door de natuurlijke aanwezigheid van gezichtsbedrog en het verschijnsel van de bewust aangebrachte illusionistische fenomenen. Lees verder...

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (3a)

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (3a)

6 februari 2019 in Optische Illusies, Wetenschappelijk.. In de nieuwe rubriek in OF bespreken wij boeken, brochures, tijdschriften en andere publicaties die voor de start van Optische Fenomenen al een rol speelden in het verspreiden van kennis, ervaring en informaties over optische en visuele illusies: (3). Naar aanleiding van de expositie “Ogen Bedrogen” in het toenmalige Technisch Tentoonstellingscentrum in Delft schreef Ar Thomassen voor het maandtijdschrift Psychologie (okt. 1983) een groot artikel met een overzicht van alledaags gezichtsbedrog. Ar Thomassen was in die periode werkzaam als hoogleraar in de psychologische functieleer aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. Lees verder...

Ik zie, ik zie wat jij niet hoort in kinderexpositie over geluid

Ik zie, ik zie wat jij niet hoort in kinderexpositie over geluid

24 januari 2019 in Visuele waarneming In meerdere ruimten van de locatie aan de Langestraat heeft Concordia, het centrum voor film, theater en beeldende kunst in Enschede, de interactieve kinderexpositie “Ik zie, ik zie wat jij niet hoort” ingericht. Tot en met 24 februari 2019 kunnen kinderen, jongeren en volwassenen op actieve wijze kennismaken met bijzonderheden van onze zintuiglijke waarnemingen. In de expositie zie je dingen die je hoort en hoor je dingen die je ziet … Je ziet ook hoe een geluid gemaakt wordt of hoe een geluid een beeld maakt. Geluid en beeld zijn twee heel verschillende dingen, maar toch zijn er kunstenaars die ze allebei gebruiken in hun creaties en kunstuitingen. Lees verder...

In Mind Mystery themapark spelen bezoekers met illusies

In Mind Mystery themapark spelen bezoekers met illusies

23 januari 2019 in Optische Illusies, Expositie/Museum.. Nederland is een museum als themapark rijker geworden. Centraal in het bijzonder leuke, fascinerende en leerzame museum Mind Mystery staan de werelden van optische illusies, driedimensionale beelden, verbazingwekkende beeldervaringen en een compleet ingericht woonhuis op z’n kop. Lees verder...

Kaartspel optische illusies zorgt voor ontdekkingen

Kaartspel optische illusies zorgt voor ontdekkingen

19 januari 2019 in Optische Illusies, Onderwijs, Visue.. Het 50-delige kaartspel met bekende en vele nieuwe afbeeldingen met optische en visuele illusies en andere intrigerende fenomenen zorgt voor eigen ontdekkingen en zet aan tot het op zoek gaan naar nog meer verbazingwekkende en verbluffende illusies. Door de aanhoudende belangstelling voor visuele en optische illusies zijn er steeds meer uitgevers, die in hun assortiment één of meer publicaties over deze speelse afbeeldingen opnemen. Lees verder...

De ultieme pionier van onze kennis over visuele perceptie

De ultieme pionier van onze kennis over visuele perceptie

18 januari 2019 in Optica, Kleur, Visuele waarneming Aan het begin van de 11e eeuw werd de geleerde Ibn al-Haytham, ook bekend als Alhazen, door de kalief van Cairo een straf opgelegd. Hij mocht 10 jaar lang zijn huis niet verlaten. Maar die straf bracht de geleerde een kans om na te denken over verschillende onderwerpen, om te experimenteren en om zijn ontdekkingen en veronderstellingen uit te werken en op papier te zetten. Lees verder...

Vakdidactiek en leerstof op de natuurkunde-conferentie

Vakdidactiek en leerstof op de natuurkunde-conferentie

6 januari 2019 in Optica, Onderwijs, Visuele waarneming Onze deelname aan de informatiemarkt van de 53e WND-conferentie op vrijdag 14 december 2018 leverde interessante informaties op over nieuw ontwikkelde lesstof en studiemateriaal. In het bijzonder is onze aandacht uitgegaan naar thema’s en onderwerpen, die telkens terugkomen in onze artikelen, informatie en beschouwingen in de nieuwsbrief OF. Sinds 1966 organiseert de Stichting Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie en een uitgebreide informatiemarkt voor docenten natuurkunde. Lees verder...

Oudere artikelen