Filatelistische aandacht voor: Victor Vasarely (6)

21 oktober 2023

Aan het begin van de zestiger jaren van de vorige eeuw startte de opmars van een nieuwe en veelbelovende stroming in de hedendaagse kunst en wel die van de optische en kinetische kunst. De weg vanuit het onderzoek in experimentele en wetenschappelijke ruimten heeft al snel een volwassen uitstraling en waardering gekregen van het grote publiek en de kunstkenners.

Filatelistische aandacht voor: Victor Vasarely (6)

Geschiedenis van de op-art

Ook nu nog hebben de optische en kinetische kunst een opvallende wetenschappelijke en natuurkundige benadering vanuit zowel de kunstenaar als de kijker naar de prachtige en veelal voor ons oog bewegende kunstwerken en objecten. Vele betrokkenen zijn gefascineerd door de fysische eigenschappen van het licht en de optica en het ontstaan van kleuren en bewegingen door het gebruik van optische hulpmiddelen en de fysiologische werking van het oog.

Bij het kijken en waarnemen van deze vorm van kunst worden we veelal op het verkeerde been gezet en ontstaan er tijdens ons herkenningsproces soms vreemde beelden en bewegingen, die wij dan weer ervaren als fantastisch en fascinerend. Al generaties lang zijn wetenschappers, onderzoekers en zelfs kunstenaars bezig met experimenten en onderzoek naar de werking van ons visuele waarnemingssysteem.

Filatelistische aandacht voor: Victor Vasarely (6) - 2 Filatelistische aandacht voor: Victor Vasarely (6) - 3 Filatelistische aandacht voor: Victor Vasarely (6) - 4

Telkens weer moeten we constateren dat er nieuwe feiten en wetenswaardigheden bekend worden. Het is een absoluut feit dat er nog veel onderzoek nodig is om alle facetten van de menselijke waarneming geheel te doorgronden en daarmee alle optische en visuele verschijnselen te kunnen verklaren en te reproduceren. Tot die tijd moeten we het echter doen met de bekende optische fenomenen van vandaag, zoals het optisch bedrog van ons oog.

Kunstenaars als Victor Vasarely, Gianni Colombo, Bridget Riley, Patrick Hughes, François Morellet en Julio Le Parc maken in hun werk dankbaar gebruik van dit boeiende en tevens verrassende verschijnsel om de kijker te verwonderen. Het is juist deze irritatie van ons oog, dat de kijker zo extreem boeit om maar te blijven kijken naar het uitgekozen kunstwerk en zich telkens af te vragen waarom hij zo’n merkwaardig beeld waarneemt. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen