Succesvolle 3D cinema door stereoscopische technieken

19 augustus 2015

De turbulente ontwikkeling in 3D cinema van de afgelopen zes jaar is gestimuleerd door het reuze succes van de 3D bioscoopfilm Avatar in 2009. Met zijn presentatie van een stereoscopische kijker bracht Sir Charles Wheatstone in 1838 het zien van driedimensionale plaatjes in de openbaarheid voor een groter publiek. Al snel daarna presenteerde Sir David Brewster zijn 3D-kijker voor het kijken naar 3D-foto’s.

Succesvolle 3D cinema door stereoscopische technieken

3D Cinema

De ontwikkelingen in de opname en vertoning van bewegende 3D-beelden vonden aan beide zijden van de oceaan plaats. In Europa experimenteerden de gebroeders Lumière met de anaglyfentechniek om de eigen films in 3D (1903) te vertonen. In Amerika presenteerde Edwin S. Porter het resultaat van zijn anaglyfentechniek in de bewegende film in New York op 10 juni 1915. Door de opzienbarende ontdekking in de 1930er jaren van het polarisatiesysteem door Edwin Land werd stereoscopie het nieuwste systeem voor de 3D films. De grote doorbraak vond plaats in de 50er jaren van de vorige eeuw door de komst van een veelheid aan speelfilms. Het succes was van korte duur. Pas na 1980 was er weer belangstelling voor 3D producties en kwam het publiek naar 3D films kijken en genieten van stereoscopische illusies.

Hoe de ontwikkelingen in het gebruik van de stereoscopische illusie plaatsvonden en welke problemen er overwonnen moesten worden om een optimale 3D beeldkwaliteit en een comfortabel kijkgenot te bereiken, beschrijft Miriam Ross in haar publicatie 3D Cinema op een aangename en heldere wijze. In het compacte boek brengt zij van alle belangrijke feiten, gebeurtenissen en technieken interessante achtergronden in een overzichtelijke volgorde. Aan de orde komen tevens ontwerpcriteria voor goede 3D films, zoals het fenomeen van stereoscopische beeldeffecten, de uitspringende beeldscenes, reflecterende oppervlakten van projectieschermen, sterk bewegende 3D scenes en stereoscopische animaties. Een leerzame publicatie voor specialisten.

ISBN 978-1-137-37856-9, “3D Cinema”, Miriam Ross, Palgrave Macmillan Publishers, 2015, 225 pagina’s.


Gerelateerde artikelen