De reiziger J.W. von Goethe geschilderd in een landschap (2)

15 augustus 2018

De complete voorstelling en de details op het schilderij hebben zowel Goethe als Tischbein in hun leven nooit gezien. Nog ruim voor de voltooiing van het schilderstuk eindigde hun relatie in maart 1787 en reisde Goethe verder naar Sicilië. Tischbein vertrok naar Napels. Hij liet in 1788 het niet afgemaakte schilderij naar Napels komen. Door het innemen van Napels door de Franse troepen moest de kunstenaar door zijn versnelde vlucht veel materiaal achterlaten. Ook het grote werk, dat later “Goethe in de Campagna” is genoemd, moest worden achtergelaten.

De reiziger J.W. von Goethe geschilderd in een landschap (2)

Goethe in de Campagna

Wat daarna met het onvoltooide schilderij is gebeurd laat zich raden. Hoe dan ook, het schilderij werd voltooid. Naar alle waarschijnlijkheid geldt dat een andere schilder op basis van schetsen en aantekeningen de voorstelling heeft kunnen aanvullen tot het bekende plaatje, of dat de schilder een rijke fantasie hanteerde en er met opzet een aantal merkwaardigheden aan toevoegde.

De reiziger J.W. von Goethe geschilderd in een landschap (2) - 2 De reiziger J.W. von Goethe geschilderd in een landschap (2) - 3 De reiziger J.W. von Goethe geschilderd in een landschap (2) - 4
Zegel 1: Sao Tomé en Principe, 1981, 75 Db. Zegel 2: Duitsland, 1949, 10 + 5 pf, Mi. 108. Zegel 3: Servië, 2007, 1,50 dinar, Mi. 380. Zegel 4: Zwitserland, 1999, 0,90 CHF.

Bij een nader onderzoek van dit kunstwerk en een analyse van de extra aangebrachte voorstellingen naast en achter Johann W. von Goethe (1749-1832) kom je gemakkelijk tot de conclusie dat beide veronderstellingen verwerkt zijn. Curieus is de linkerschoen aan de rechtervoet. In het werk zijn een omgevallen obelisk uit Egypte, een tableau met drie figuren uit een theaterstuk van Goethe, een ornament uit het klassieke Rome en bewaard gebleven kledingstukken van Goethe verwerkt. Ook op de achtergrond zijn delen van bouwwerken toegevoegd, die niet in het landschap stonden.

Het voltooide kunstwerk werd verkocht en wisselde in de loop van de tijd van eigenaren. Uiteindelijk kwam het stuk in bezit van bankiersfamilie Rothschild en werd in 1887 door de familie geschonken aan het Städel Museum, waar het permanent te zien is. In 1788 keerde Goethe terug in Weimar en schreef hij tussen 1813 en 1817 over zijn Italiaanse reis. Voor de liefhebbers van kunst een geweldige inspiratiebron om op een andere manier te kijken naar kunstwerken. Voor de postzegelverzamelaars een start voor opbouw van een thematische verzameling met Goethe-zegels, -poststukken en -poststempels met gegevens over zijn boeiende activiteiten. (Inspiratie: postfrisch 3/2018).


Gerelateerde artikelen