Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (2)

28 september 2020

De directie van Droste heeft na de verhuizing van de productie van Haarlem naar Vaassen haar opgebouwde fascinerende en historische collectie verpakkingsmaterialen afgestaan aan het Nederlands Bakkerijmuseum te Hattem. In dit museum is onder de titel “Droste, altijd welkom” een permanente expositie ingericht. In een overzichtstentoonstelling wordt een beeld geschetst over het ontstaan, de groei en de bekendheid van het oer-Hollandse merk Droste, leverancier van cacaoproducten sinds 1863.

Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (2)

Het Droste-effect op postzegels.

Het chocolademerk Droste is ook bekend van het zogenoemde Droste-effect, een repeterend visueel effect, en is ook bekend bij verzamelaars van Droste verpakkingen, artikelen en serviezen. Het repeterende verkleinende visuele Droste-effect kan oneindig lang worden voortgezet. Visueel zal de verkleining haar grens bereiken door de nog net zichtbare resolutie van de afbeelding. Het fenomeen van zelfverwijzing wordt ook wel recursie genoemd.

Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (2) - 2 Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (2) - 3 Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (2) - 4

In Italië verscheen het tijdschrift “Droste Effect”, vernoemd naar de recursieve ontwerpkunst op cacaoverpakkingen van Droste. De bedenkers en initiatiefnemers van deze eerste uitgave van Droste Effect hebben bewust deze naam gegeven aan de allereerste gedrukte uitgave Spring 2013. De inhoud van het zogenoemde nulnummer heeft behalve met de kunst verder niets te maken met het kunstzinnige fenomeen.

Kunst heeft zoveel facetten en implicaties als de werkelijkheid zelf. Bij een keuze voor de opbouw van een postzegelcollectie “Droste-effect” kan de verzamelaar ook postzegels toevoegen met quasi-, semi- of schijneffecten in de afbeeldingen. Het visuele effect van beeldherhalingen is eigenlijk ook wel een soort Droste-effect. (Wordt vervolgd)


Gerelateerde artikelen