Geloof niet alles wat je ziet, maar vertrouw je ervaring

6 januari 2018

De publicatie “Seeing is believing” staat vol met hersenkronkels, die je telkens tijdens het kijken ernaar in eerste instantie op verkeerde gedachten brengen. Is het werkelijkheid, schijn of gewoon optisch bedrog? Of is het een langzaam werkend optisch en visueel proces, dat uiteindelijk ook weer zorgt voor nieuwe ontdekkingen en visuele ervaringen? Zoals de lezer ziet is de publicatie ook in een andere uitvoering op de markt verschenen.

Geloof niet alles wat je ziet, maar vertrouw je ervaring

Seeing is believing

Op enkele kleine details na zijn beide publicaties inhoudelijk identiek en hebben als doelen jongeren kennis te laten maken met de fenomenen van visuele en optische illusies. Ook worden tips gegeven te leren omgaan met figuren, afbeeldingen en scènes die in onze dagelijks bewuste waarneming niet direct herkenbaar zijn. Het onbewust zien van merkwaardige afbeeldingen kan ook zorgen voor opwinding of vreemde reacties in ons gedrag. Zo gecompliceerd kan het visuele systeem reageren op meestal met opzet ontworpen plaatjes met visueel en optisch gezichtsbedrog.

De publicatie bevat een schat aan kleurrijke voorbeelden uit de wereld van het boeiende, fascinerende en magische spel met beeldvormende illusies. Auteur Gareth Moore behandelt meerdere herkenbare vormen van illusies en bijzondere eigenschappen die optreden bij zien en waarnemen, zoals nabeelden, beeldtrillingen, misleidende en vertekende voorstellingen in grootte, vorm, afstanden en perspectief, meervoudige figuren, contekst illusies, omkeerfiguren en meerdere vormen van illusies bij kleurwaarneming.

Geloof niet alles wat je ziet, maar vertrouw je ervaring - 2

Elke groep of specifieke illusie is voorzien van een heldere toelichting op het uit te voeren experiment. Alle experimenten en opdrachten zijn achterin de publicatie verklaard en waar nodig voorzien van een extra afbeelding. De inhoud is zeer geschikt voor gebruik in het onderwijs en thuis.

ISBN 978-1-910684-05-4, “Seeing is believing”, Gareth Moore, Hungry Tomato Ltd, 2015, 32 pagina’s.

ISBN 978-1-4677-7201-3, “Seeing is believing”, Gareth Moore, Lerner Publishing, 2016, 32 pagina’s.


Gerelateerde artikelen