Intensief kleurgebruik in het werk van Robert Delaunay (1)

11 oktober 2018

De Eiffeltoren is inmiddels één van de beroemdste en meest bezochte bezienswaardigheden van de Franse hoofdstad geworden. Robert Victor Félix Delaunay (1885-1941), geboren in Parijs, bezocht in 1900 de speciaal in 1889 voor de 4e Parijse wereldtentoonstelling ontworpen en gebouwde Eiffeltoren.

Intensief kleurgebruik in het werk van Robert Delaunay (1)

Robert Delaunay und Paris

Dit bezoek maakte veel indruk op de jonge Robert, die tevens werd geboeid door het reuzenrad, dat opgesteld stond in de buurt van de toren. Beide objecten zouden later in zijn werk verwerkt worden. Hij koos al vroeg voor een opleiding als decoratie- en theaterschilder en wisselde tijdens deze opleiding voor het vak van kunstschilder.

De kunsttentoonstelling “Robert Delaunay und Paris” in Kunsthuis Zürich tot en met 18 november 2018, is een eerbetoon aan het kleurrijke oeuvre en het intensieve kleurgebruik als uitdrukkingsmiddel voor licht, perspectief, vorm en beweging door de kunstschilder. De prachtig mooie catalogus beschrijft en toont hoe bewust Delaunay zich bij zijn keuzen van motieven en beelden heeft laten inspireren door de Franse hoofdstad. De voorzijde van de catalogus toont deze krachtige inspiratie op voortreffelijke wijze.

Naast werken uit zijn beroemde schilderijenseries tonen de makers van de expositie portretten die Delaunay schilderde in de 1920-er jaren van zijn kunstvrienden als Philippe Soupault en Tristan Tzara, alsmede van andere prominente tijdgenoten, die elegante kleding dragen, ontworpen door de bekende Franse schilderes en ontwerpster Sonia Terk-Delaunay. De uit Rusland stammende Sonia Terk leerde hij kennen bij kunsthandelaar en verzamelaar Wilhelm Uhde. Sonia trouwde echter met deze kunsthandelaar in 1908. Maar na een liefdesaffaire met Sonia trouwden Robert en Sonia in 1910, direct na haar scheiding. (wordt vervolgd).

ISBN 978-3-86828-884-1, “Robert Delaunay und Paris”, Esther Braun-Kalberer, Franziska Lentzsch en Manuela Reissmann, Kehrer Verlag, 2018, 175 pagina’s.

Kunsthaus Zürich, Heimplatz 1, CH-8001 Zürich, www.kunsthaus.ch.


Gerelateerde artikelen