Invloeden van familie Bill op vorming concrete kunst

9 mei 2014

De publicatie “bill-bill-bill” verscheen als begeleidende publicatie bij een expositie met dezelfde titel in de Kunsthalle Harry Graf Kessler in het Duitse Weimar. Deze succesvolle expositie bracht werken van drie generaties uit de kunstenaarsfamilie Bill.

Invloeden van familie Bill op vorming concrete kunst

bill - bill - bill

In de expositie werden kunstwerken getoond van Max, Jakob en David Bill. In het kader van de viering van negentig jaar Bauhaus koos het museum in een speciale samenstelling voor het werk van Max Bill (1908-1994), dat werd aangevuld met het werk van zijn zoon Jakob (1942) en zijn kleinzoon David (1976). In het zeer korte bestaan van het toonaangevende instituut Bauhaus is een uiterst invloedrijke stroom aan ideeën en creatieve paden ontstaan, die ook nu nog hun invloed laten gelden en bewonderd worden door bezoekers van kunstexposities en kunstevenementen. Op 1 april 1919 startte Walter Gropius in de stad Weimar de invloedrijke kunstschool. In 1925 moest de Hogeschool voor Kunst verhuizen naar Dessau en later naar de hoofdstad Berlijn. Door politieke invloed sloot het instituut haar deuren in 1933.

In 1925 besloot Max Bill te gaan studeren aan de Hogeschool in Dessau. Al na twee jaar zag hij het voor gezien en trok naar Zürich om daar kunst te gaan studeren. Ook dat ging maar korte tijd goed en ging Max Bill een eigen weg en zich vormen als zelfstandig kunstenaar en met succes! Een waardevol boekje over Bill’s werk.

ISBN 978-3-7165-1612-6, “bill - bill - bill”, Jakob Bill, Benteli Verlag, 2009, 63 pagina’s.

Kunsthalle Harry Graf Kessler, Goetheplatz 9b, D-99423 Weimar.


Gerelateerde artikelen