Kleur en aquarellen als ideale kunstcombinatie

29 juli 2013

Het aquarel kreeg vooral in Duitsland meer betekenis voor kunstenaars en kunstverzamelaars na de oprichting van de kunstenaarsgroep “Brücke” in 1905 in de Duitse stad Dresden. Het aquarel geeft kleur een mooie zachte uitstraling en kan er gespeeld worden met licht en donker.

Kleur en aquarellen als ideale kunstcombinatie

Erlebnis Farbe

De groep van negen aquarel kunstenaars heeft prachtig werk vervaardigd, waarvan het werk bestaat uit eenvoudig tekenwerk en het creatief aquarelleren van vlakken, vormen en lijnen en direct geschilderde aquarellen.

Aanleiding voor de kleurrijke expositie “Erlebnis Farbe” was het 40-jarig jubileum van het Brücke Museum. In dit museum is een veelzijdige kunstschat aan aquarellen opgeslagen van onder andere Max Pechstein, Karl Schmidt-Rottluff en Ernst Ludwig Kirchner. Meerdere werken zijn ontstaan tijdens reizen van de makers ervan. De materialen en attributen lenen zich voor deze vorm van kunstbeoefening en het vastleggen van belevenissen.

In de bijbehorende catalogus krijgen lezers een kleurrijk beeld van de mogelijkheden van deze kunsttechniek. Een deel uit het bezit van het Brücke Museum is voor het eerst afgebeeld. Daarmee heeft deze catalogus een extra waarde als bestandscatalogus van kunstwerken van een bijzondere groep van aquarellisten met een wereldfaam. De komst van het impressionisme laat zeker invloed zien op de stijl van aquarelleren en de keuze van de onderwerpen. Enkele artikelen geven een interessante kijk op het ontstaan van deze invloedrijke groep.

ISBN 978 3 7774 3575 6, “Erlebnis Farbe”, Magdalena M. Moeller, Hirmer Verlag, 2007, 191 pagina’s.


Gerelateerde artikelen