Kunstwerken met magische illusionistische uitstralingen van Jos de Mey (1928-2007)

3 juli 2017

Dat de Belgische kunstschilder Jos de Mey een fan was van het werk van M.C. Escher liet hij weten in zijn lezingen, artikelen en op zijn schetsen en geschilderde voorstellingen. Door zijn studie als binnenhuisarchitect en zijn docentschap aan het Hoger Instituut voor Architectuur te Gent kwam hij al snel in aanraking met het werk van M.C. Escher en raakte daarvan in de ban door Escher’s geweldige vindingrijkheid.

Kunstwerken met magische illusionistische uitstralingen van Jos de Mey (1928-2007)

"Een streling voor Het Oog en voor Het Gehemelte", Jos de Mey

Ook door zijn eerdere docentschap aan de Koninklijke Academie in Gent bestudeerde bij samen met zijn studenten de achtergronden van polyeders en andere geometrische ruimtelijke constructies. Cirkels, kubussen en symmetrie trokken aandacht van de bevlogen ontwerper van meubels, muurschilderingen, onmogelijke figuren, kleurendeskundige en genieter van snelle auto’s, vakanties en creatieve activiteiten.

In 1968 begon Jos de Mey bewust aan de opbouw van een loopbaan als kunstschilder. De carrière in de wereld van projecten die exact en realiseerbaar moesten werd daarna afgebouwd. Op zijn eerste werken zijn kleurige abstracte composities te zien, die voornamelijk waren geïnspireerd door de zogenoemde Thiéry-figuren en de dubbelzinnige lijntekeningen van kunstenaar en kleurdeskundige Josef Albers.

Kunstwerken met magische illusionistische uitstralingen van Jos de Mey (1928-2007) - 2 Kunstwerken met magische illusionistische uitstralingen van Jos de Mey (1928-2007) - 3 Kunstwerken met magische illusionistische uitstralingen van Jos de Mey (1928-2007) - 4
Afb.1 Stil-leven met Brood en Wijn, Jos de Mey, 40 x 30 cm, 1994.Afb.2 Ontmoeting tussen De Steen van de Wijze Dürer en de Uil van J.d.M., Jos de Mey, 40 x 30 cm, 1997.Afb.3 Super-design tafel met lieflijk stilleven, Jos de Mey, 40 x 30 cm, 1994.Afb.4 Een streling voor Het Oog en voor Het Gehemelte, Jos de Mey, 40 x 30 cm, 1999.

Het zijn alshetware zwevende figuren zonder een herkenbare of plaatsbare onder- of bovenkant en ook geen linker- of rechterkant. Later liet Jos de Mey de structuren en figuren ergens op rusten in vaste posities. Een vervolgstap in zijn ontwerpen werd de geleidelijke overgang naar figuratief werk met een nadruk op trompe l’oeil-effecten door extreme natuurgetrouwe weergaven van materialen en bijbehorende licht- en schaduweffecten.

Jos de Mey besteedde zeer veel aandacht aan het omgevende landschap met een gedetailleerde weergave van lucht, gras, bomen, huizen en andere dagelijks zichtbare objecten. Zijn specialiteit kon zich dankzij de steun van vele verzamelaars van zijn werken in een reuze tempo ontwikkelen. Het ontwerpen van illusionistische onmogelijke constructies en objecten werd iconisch in zijn oeuvre.

Zijn spel met schijn en werkelijkheid maakte hij extra aantrekkelijk door het plaatsen van iconische kunstuitingen van onder andere Magritte, Escher, Dalí, Brueghel, Arcimboldo, Mondriaan, Dürer en Rietveld. Zijn werk is voornamelijk in het bezit van privéverzamelaars. Het werk van Jos de Mey is beschreven en afgebeeld in meerdere tijdschriften en catalogi.


Gerelateerde artikelen