Ook creatieve vrouwen binnen de Dada beweging

17 februari 2014

De Europese Dada beweging was lange tijd een echte mannenwereld, waarin de vrouw slechts een bijrol kreeg toebedeeld. De rol van de vrouw was de vrouw van, een vriendin of zuster van een Dada man.

Ook creatieve vrouwen binnen de Dada beweging

Dada's Women

Uiteindelijk kregen vrouwen in de kunst toch volledige erkenning als kunstenares in de scheppende en creatieve wereld van het Dadaïsme. In het boek Dada’s Women beschrijft de auteur met volle overgave de kunstzinnige en invloedrijke bijdrage van de vrouwen Suzanne Duchamp, Céline Arnauld, Hannah Höch, Emmy Hennings en Sophie Taeuber. Het wordt de lezer al snel duidelijk dat zij werkelijk prachtige kunstwerken en installaties ontwierpen, die perfect pasten in het totale oeuvre van de groep Dadaïsten. Dada of Dadaïsme was een culturele beweging die startte in de periode van de 1e wereldoorlog in het Zwitserse Zürich. De kunstenaars in Dada hielden zich vooral bezig met beelden in de kunst en met poëzie. De beweging was slechts een korte periode actief met een piek in haar bestaan die lag tussen 1916 en 1920. De kunstenaars in Dada werkten vooral in beeldende kunst, poëzie, theater en grafische ontwerpen. Haar invloed is ook nu nog merkbaar in moderne kunst. Het zogenoemde Dadaïsme moet vooral gezien worden als een protest tegen de beschaafde wereld en de hopeloze strijd door de loopgraven oorlog. Een uiting van creatieve kunst met brutale schokkende kunstprojecten en individuele kunstuiting. Het Dadaïsme werd een internationaal erkende kunstbeweging. Dada ontstond in 1916 in het café Voltaire in Zürich door een groep kunstenaars, waaronder Tristan Tzara, Hans Arp, Richard Hülsenbeck, Hugo Ball, Otto Rees en Sophie Taeuber. Andere bekende Dadaïsten zijn Man Ray, Theo van Doesburg, Max Ernst, Marcel Duchamp en Kurt Schwitters. Dadaïsme kenmerkt zich door de negatieve uitingsvormen en het afwijzen van positieve esthetiek. De aanhangers van Dada kozen voor de collage en de assemblage. Na het Dadaïsme was er al snel het Surrealisme.

De inhoud van dit boek werpt een nieuw perspectief op Dada en werkt positief op onze mening over deze revolutionaire en specifieke avant-garde beweging. Dada’s vrouwen zijn uit de achtergrond getreden en laten hun creatieve kwaliteiten zien in onder andere dit inspirerende kunstboek voor studenten en docenten kunsthistorie en voor iedereen met belangstelling voor de kunstontwikkelingen in de 20e eeuw.

ISBN 978-0-300-14148-1, “Dada’s Women”, Ruth Hemus, Yale University Press, 2009, 250 pagina’s.


Gerelateerde artikelen