Op art en kinetische kunst voor scholieren en jongeren

4 april 2017

Bij de interessante en zeer ruim opgezette kunsttentoonstelling “Eye Attack”, tot en met 18 juni 2017 in het Stedelijk Museum Schiedam, zijn twee aantrekkelijke publicaties beschikbaar. Voor volwassenen en voor iedereen met belangstelling voor de thematische presentaties van op art & kinetische kunst is er het Engelstalige boek Eye Attack. Dit mooi vormgegeven boek geldt als de catalogus voor de expositie in meerdere zalen van het museum, midden in het centrum van Schiedam.

Op art en kinetische kunst voor scholieren en jongeren

Eye Attack in Stedelijk Museum Schiedam

De werken in de expositie zijn kleurrijk afgebeeld en van alle benodigde informatie voorzien. Het geheel aan afbeeldingen is aangevuld met artikelen over op art, kinetische kunst en over de deelnemende kunstenaars. Een kunstdocument dat u ruim informeert over een actieve kunstvorm en kunstbeleving voor liefhebbers van visuele en optische illusies, optisch bedrog en andere visuele fenomemen, dat u zeker niet mag missen. De andere publicatie is speciaal gemaakt voor educatieve doeleinden voor scholieren en jongeren.

Maar ook volwassenen zullen in deze educatieve uitgave meerdere kunstzinnige verrassingen vinden door de opzet ervan en onder andere door de grote belangstelling voor het creatief onderzoeken en het eventueel inkleuren van enkele afgedrukte eenvoudige tekeningen. De tekeningen zijn ontleend aan de originele kunstwerken in de expositie. Het educatieve boekje bevat 12 gestileerde tekeningen waarop de hoofdcontouren van de geselecteerde kunstwerken van onder andere Victor Vasarely, Bridget Riley, Josef Albers, Peter Struycken, Alberto Diasi en François Morellet duidelijk te onderscheiden zijn. Elk getekende werk is toegelicht.

Op art en kinetische kunst voor scholieren en jongeren - 2 Op art en kinetische kunst voor scholieren en jongeren - 3
De gestileerde tekeningen, gemaakt naar originele werken van Victor Vasarely en Bridget Riley, zijn voorzien van toelichtingen en opdrachten.

Met het boekje in de hand gaan leerlingen op pad en op zoek naar de kunstwerken in de expositie. Als het werk is gevonden dan krijgt de leerling één of meer opdrachten en kijkt daarna op een geheel andere wijze naar kunst in de categorieën op art en kinetische kunst. Over beide samenhangende kunstvormen geeft het leer- en doeboekje een compacte inleiding. Het boekje sluit af met “Het ABC van op art en kinetische kunst”.

Aan de hand van een drietal voorbeelden geven wij een beeld van deze nuttige benadering van begrippen met accent op het gebruik ervan in de wereld van de beeldende kunst. “Illusie. Alles wat je ogen zien wordt doorgeven aan de hersenen. Die moeten er wat van maken. Bij veel kunstwerken die je hier ziet zijn de hersenen in de war. Ze weten niet precies wat ze moeten doen.” “Kinetische kunst. Is alle bewegende kunst ook kinetische kunst? Nee, het is kinetische kunst als er door beweging een nieuw kunstwerk ontstaat. Soms moet je zelf iets doen om het kunstwerk te veranderen, bijvoorbeeld door er langs te lopen.” “Oog. Het oog en onze hersenen nemen hetzelfde onderwerp vaak op verschillende manieren waar.

Op art-kunst maakt daar gebruik van. Bij deze kunstwerken lijkt het alsof iets in het werk beweegt, dat is niet echt zo …We worden gefopt door onze hersenen.” De plaatjes zijn getekend door Julia Radowitz en zijn ook op posterformaat gedrukt. Tot en met 30 april 2017 zijn deze platen te zien in de Bibliotheek Schiedam in de Korenbeurs aan de Lange Haven 145 te Schiedam in een kleine expositie op de 1e verdieping. Ook het Spiegelhuis in de bibliotheek is in de sfeer van op art gebracht. Beide publicaties zijn ook zeer goed te gebruiken na de expositie in lessen over zien, waarnemen en illusies en over kunstvormen.


Gerelateerde artikelen