Optische illusie als een bron van inspiratie voor de kunst

4 november 2013

Met de publicatie “Exploring Illusions” laat kunstenaar Gary B. Rohrabaugh zien hoe het verschijnsel van optische illusies de basis vormt voor fascinerende moderne kunst.

Optische illusie als een bron van inspiratie voor de kunst

Exploring Illusions Paintings

De Amerikaanse kunstenaar heeft een geweldige hoeveelheid kunstwerken op doek gerealiseerd. Van eenvoudige tot zeer ingewikkelde vlakverdelingen, op-art voorstellingen en visuele motieven die alshetware uit het oppervlak stijgen. Zijn atelier staat vol met complete werken en heel veel studie- en werkmaterialen en in zijn publicatie laat de kunstenaar de lezer kennismaken met zijn visuele experimenten en heel veel interessante kunstwerken. De auteur en kunstenaar geeft in een inleiding een beeld over het ontstaan van optische kunst, in het algemeen aangegeven als op-art, en de ontwikkelingen ervan als erkende kunststroming. Daarin maakt hij onderscheid tussen de passieve en actieve illusies. Bij beide groepen is er sprake van optisch bedrog of optische verwisseling. Als voorbeelden toont de auteur het werk van Josef Albers, Victor Vasarely, Marcel Duchamp, Oskar Fischinger en Bridget Riley. De op-art als kunststroming kreeg rond 1960 een erkenning door het publiek en kunsthandel. Kunstwerken van Josef Albers met een illusionistische grondslag konden al in de Bauhausperiode rekenen op veel aandacht bij kunstliefhebbers en museumeigenaren. Victor Vasarely werd geïnspireerd door zijn voor die tijd unieke werken en ontwierp en produceerde heel veel op-art kunstwerken, die te zien zijn in meerdere Vasarely-musea. Na de inleiding brengt de kunstenaar zijn werken in categoriën in woord en beeld. Hij laat de lezers stap-voor-stap kennismaken met de opbouw van zijn elliptische ontwerpen, golfbewegingen en wiskundige patronen.

ISBN 978-1-46631-282-1, “Exploring Illusions Paintings”, Gary B. Rohrabaugh, eigen druk, 116 pagina’s.


Gerelateerde artikelen