Postzegels tonen 175 jaar spoorwegen in Nederland

29 oktober 2014

Sinds de aanleg en de ingebruikname van de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem door de “Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij” in 1839, heeft het spoornetwerk in Nederland een grote ontwikkeling doorgemaakt. In het begin verliep de spoorontwikkeling langzaam, waardoor er in 1860 nog maar 325 kilometer aan spoor lag. De regering wilde meer voortgang en besloot daarom een staatsspoorwegnet aan te leggen en richtte de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) op. Daarna ging het snel. In 1885 lag er al 2.610 kilometer spoor en rond 1900 was het huidige spoorwegnet vrijwel voltooid.

Postzegels tonen 175 jaar spoorwegen in Nederland

PostNL presenteert kleurrijk postzegelvel spoorwegen

In 1937 fuseerden de HIJSM en de Staatsspoorwegen tot de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze organisatie is in het jaar 1995 gesplitst in Prorail en de NS. Hierdoor werd de NS verantwoordelijk voor de treinen en reizigerscontact en Prorail verantwoordelijk voor het spoor. PostNL besteedt in 2014 aan het jubileum aandacht met de uitgifte van het postzegelvel 175 jaar spoorwegen in Nederland met tien verschillende postzegels met het tarief Nederland 1.

De uitgifte van dit kleurrijke postzegelvel is een initiatief van PostNL, in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen en Het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het vel bestaat uit een beeldcollage van onder meer treinen, locomotieven, emplacementen, NS-logo’s, spoorseinen, stationsklokken, een treinkaartje, spoorbrug en oude en nieuwe spoorwegstations. Een unieke uitgave voor Nederland en een uiterst rijke aanwinst voor postzegelverzamelaars en gebruikers van zegels voor poststukken.


Gerelateerde artikelen