Salvador Dalí en de massamedia (3)

27 november 2025

Vanaf dit moment werkt Dalí veel samen met de Parijse surrealisten, totdat hij door Breton uit de beweging gezet wordt vanwege zijn politieke sympathieën, die volgens Breton veel te rechts zijn. Hij illustreert veel surrealistische publicaties, maakt zijn eerste objecten en werkt in 1933 voor het eerst samen met Man Ray voor het surrealistisch tijdschrift Minotaure. Ook schrijft hij in deze periode de filmscripts voor Babaouo, Le Sang Catalan en later the Surrealist Mystery of New York; niet één is er gerealiseerd.

Salvador Dalí en de massamedia (3)

Dalí wordt door Breton uit de beweging gezet door zijn politieke sympathieën.

In 1934 reist Dalí voor het eerst naar de Verenigde Staten voor een solotentoonstelling in de Julien Levy Gallery in New York. Voordat hij in 1935 terugkeert naar Parijs, maakt hij een serie tekeningen en artikelen voor het populaire weekblad The American Weekly. Begin jaren ‘30 ontmoet Dalí Edward James (1907 - 1984), een excentrieke Engelse miljonair die niet alleen een goede vriend wordt, maar ook Dalí’s belangrijkste mecenas. James gaat erg ver in deze rol en stelt zelfs een contract op waarin hij zich verplichtte tot een aanzienlijke toelage in ruil voor Dalí’s artistieke productie.

Dit levert hem een groot aantal werken op, waarvan er jaren later, in 1970 maar liefst tweeëndertig in het museum Boijmans van Beuningen te zien waren in Dalí’s grote overzichtstentoonstelling. Naar aanleiding van deze tentoonstelling kon een aantal van deze werken door het museum Boijmans Van Beuningen verworven worden.

Salvador Dalí en de massamedia (3) - 2 Salvador Dalí en de massamedia (3) - 3

Voor de tentoonstelling van surrealistische objecten in de Charles Ratton Gallery in Parijs in 1937 bestaat Dalí’s bijdrage onder meer uit het Veston Afrodisiaque, een cocktailjasje met likeurglaasjes dat na de tentoonstelling vernietigd wordt maar waarvan Dalí in 1964 een nieuwe versie maakt. In Hollywood ontmoet hij de Marx Brothers. Samen met Harpo Marx werkt hij aan het script voor ‘Giraffes on Horseback Salad’. De film wordt nooit gerealiseerd. In dat jaar maakt hij ook zijn Mae West Lips Sofa. Een exemplaar wordt gemaakt in Elsa Schiaparelli’s ‘Shocking Pink’, voor in haar nieuwe winkel aan de Place Vendôme in Parijs. Voor deze modeontwerpster maakt hij een aantal ontwerpen voor stoffen, jurken en hoeden, waarvan Schiaparelli er enige uitvoert, zoals de schoenhoed en de jurk met de kreeft. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen