Onderwijs

De nieuwsbrief Optische Fenomenen presenteert en beschrijft telkens weer educatieve materialen, objecten en publicaties voor onderwijsdoeleinden op verschillende leer- en experimenteerniveaus. Veel van deze educatieve uitgaven zijn echter ook interessant en leerzaam voor iedere geïnteresseerde in het specifieke onderwerp of thema. Voor jeugdbibliotheken en educatieve afdelingen van musea veelal waardevolle inspiratiebronnen.



Ons brein blijft ons telkens op magische wijze verrassen (3)

Ons brein blijft ons telkens op magische wijze verrassen (3)

11 september 2020 in Wetenschappelijk, Onderwijs, Brein Zelfs de auteur geeft aan dat er nog veel te leren valt over het functioneren van het brein. Laat de inhoud van dit aangename en uitgebreide werk een prikkel zijn om ons brein te hoogachten! In samenhang met onderscheidelijke gebieden van het brein kent het boek de onderwerpen angst, geheugen, slaap, spraak, emoties, beweging, visuele waarneming, lust, pijn en aandacht. Lees verder...

Ons brein blijft ons telkens op magische wijze verrassen (2)

Ons brein blijft ons telkens op magische wijze verrassen (2)

4 september 2020 in Wetenschappelijk, Onderwijs, Brein In een bijzondere inleiding beschrijft de auteur in grove lijnen en met enkele uitgewerkte details een aantal ervaringen in de studie en het werk van Kurt Goldstein (1878-1965). Goldstein was een briljante neuroloog en psychiater, een pionier in de neuropsychologie en in psychosomatische diagnostiek en behandeling. Lees verder...

Het verschijnsel nabeeld op een heldere wijze verklaard (2)

Het verschijnsel nabeeld op een heldere wijze verklaard (2)

19 augustus 2020 in Wetenschappelijk, Onderwijs, Visuel.. En natuurlijk zijn er meerdere onderzoekers, wetenschappers, ontdekkers en uitvinder, die afzonderlijk van elkaar bezig zijn geweest om het verschijnsel nabeeld te onderzoeken en helder te verklaren. In de publicatie van Eric Carle staan twee onderwerpen centraal. De verjaardag van de kleine kikker en de gezamenlijke ontdekking van het veranderen van een kleur in een zogenoemde complementaire kleur door het nabeeld-effect. Lees verder...

Aandacht voor gezond zien en waarnemen in tijdschrift (2)

Aandacht voor gezond zien en waarnemen in tijdschrift (2)

13 augustus 2020 in Optische Illusies, Onderwijs, Visue.. Uitgave 22 bevat naast de onmogelijke constructies op de titelzijde een aantal artikelen die nader ingaan op het fenomeen van de bedrieglijkheid van onze waarnemingen. Het komt veelvuldig voor dat wij pas bij een tweede blik ontdekken dat iets visueel niet kan kloppen. Kunstenaars maken regelmatig gebruik van dit vermakelijke fenomeen. De Belgische illusionistische kunstenaar Jos de Mey (1928-2007) was een expert in onmogelijke figuren. Lees verder...

Aandacht voor gezond zien en waarnemen in tijdschrift (1)

Aandacht voor gezond zien en waarnemen in tijdschrift (1)

12 augustus 2020 in Optische Illusies, Onderwijs, Visue.. In onze uitgave OF 397 maakten wij al melding van het bestaan van het informatieve en verenigingstijdschrift AugenBlick, samengesteld en uitgegeven door de Duitse “Vereniging voor Gezonde Waarneming”. Deze vereniging is in Nederland onder andere vergelijkbaar met de Oogvereniging. De inhoud van dit voor ons eerste nummer van AugenBlick (nr.28 van 02-2020) is zo interessant, leerzaam, informatief en adviserend, dat wij direct nog vier extra uitgaven besteld en tevens ontvangen hebben. Lees verder...

Thematische publicaties bij Natuurkundige Vereniging (2)

Thematische publicaties bij Natuurkundige Vereniging (2)

11 augustus 2020 in Optica, Onderwijs, Visuele waarneming Natuurlijk maken onze lezers zich geen zorgen over het functioneren van dit systeem van waarneming van de ruimte, objecten en omgeving waarin wij ons bevinden, zodra we onze ogen “openen”. Toch maken we ons wel zorgen indien wij minder goed waarnemen, of wanneer het licht in ons oog hinder geeft, of dat er dubbele beelden worden gezien en zeker wanneer één of meerdere oogziekten zijn gediagnostiseerd. Lees verder...

Thematische publicaties bij Natuurkundige Vereniging (1)

Thematische publicaties bij Natuurkundige Vereniging (1)

10 augustus 2020 in Kleur, Onderwijs, Visuele waarneming De publicatie “Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde” is het maandelijkse tijdschrift voor leden van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging en voor andere personen binnen de Nederlandstalige natuurkundige gemeenschap. In de afgelopen jaren bracht de NNV thematische publicaties uit binnen de maandelijkse frequentie van het tijdschrift. Wij beschikken over drie prachtige uitgaven met unieke informatie en wetenswaardigheden over de gekozen thema’s Licht, ’t Vrije veld en Kunst. Lees verder...

Optica en fotonica zijn snel ontwikkelende vakgebieden (3)

Optica en fotonica zijn snel ontwikkelende vakgebieden (3)

8 augustus 2020 in Optica, Wetenschappelijk, Onderwijs Daarmee is een zeer waardevol studieboek ontstaan voor docenten en studenten natuurkunde, aanverwante wetenschappen en technische opleidingen en voor elke persoon werkzaam in de vakgebieden van optica en fotonica om nieuwe kennis op te doen en oude kennis op te halen. Een gedetailleerde uitleg van begrippen en onderwerpen uit de vakgebieden, ongeveer 1000 illustraties en benodigde wiskunde dragen bij aan het sneller begrijpen van alle leerstof voor de gebieden van de klassieke en moderne optica. Lees verder...

Optica en fotonica zijn snel ontwikkelende vakgebieden (2)

Optica en fotonica zijn snel ontwikkelende vakgebieden (2)

7 augustus 2020 in Optica, Wetenschappelijk, Onderwijs Rond 1990 werd het begrip Fotonica wereldwijd bekender en werden bestaande studieboeken aangepast en nieuw geschreven studieboeken op de markt gebracht. De basis voor het uitgebreide studie- en referentieboek “Optik und Photonik”, waarvan inmiddels een 3e en sterk herziene druk is verschenen, lag in een eerste druk, die verscheen onder de titel “Fundamentals of Photonics” in het jaar 1991. Lees verder...

Optica en fotonica zijn snel ontwikkelende vakgebieden (1)

Optica en fotonica zijn snel ontwikkelende vakgebieden (1)

6 augustus 2020 in Optica, Wetenschappelijk, Onderwijs De vakgebieden Optica en Fotonica ontwikkelen zich razend snel dankzij impulsen vanuit wetenschap, onderzoek, opleiding, innovatieve technieken en door een explosieve groei in toepassingsmogelijkheden in een bijna oneindig aantal onderdelen van onze onderzoeks-, productie- en gebruiksgebieden. Men kan tegenwoordig nauwelijks nog onderdelen van onderzoek en toepassing bedenken waarin geen toepassing te vinden is van functies of materialen uit de innovatieve gebieden van de optica en fotonica. Lees verder...

Oudere artikelen