Surrealistische tendensen in de avantgarde-fotografie

12 februari 2015

De wens voor kunstzinnige erkenning van fotografie is zo oud als de fotografie zelf. Na het ontstaan van de beeldfotografie is er steeds gestreefd om de actuele stroming van de kunst te imiteren en de ontwikkelingen in de kunst te blijven volgen. Snel ontstonden regelmatig pogingen om foto’s een kunstzinnige inhoud en uitstraling te geven. Na kleine succesvolle pogingen de ‘lichtbeeldkunst’ volgens de regels van de schilderkunst uit te voeren ontstond rond 1920 een nieuwe generatie kunstfotografie onder het label ‘het nieuwe zien’.

Surrealistische tendensen in de avantgarde-fotografie

RealSurreal. Meisterwerke der Avantgarde-Fotografie

Daarin staat de stroming van het surrealisme centraal en ontstaan er fotografische afbeeldingen met een surrealistische uitstraling. De fotografie van ‘het nieuwe zien’ vinden we terug tussen de kunststromingen Nieuwe Zakelijkheid en surrealistische tendensen. Met een grote foto-expositie geeft Kunstmuseum Wolfsburg tot en met 6 april 2015 in ‘RealSurReal’ een interessant beeld van de kracht en de expressie van unieke surrealistische meesterwerken op grootformaat foto’s. De bijbehorende catalogus toont tevens een selectie uit een verzameling van rond 200 meesterwerken van de in deze omvang nog nooit openbaar getoonde Fotocollectie Siegert. De zwaartepunten in de collectie liggen bij de fotografie in Duitsland, de Parijse benadering van het surrealisme en de Avantgarde in Praag. Een boeiend inspirerend geheel!

Surrealistische tendensen in de avantgarde-fotografie - 2
Einsamer Großstädter, Herbert Bayer, 1932, uit de fotocollectie van Dietmar Siegert.

ISBN 978-3-86832-233-0, “RealSurreal. Meisterwerke der Avantgarde-Fotografie”, Björn Egging en Dietmar Siegert, Wienand Verlag, 2014, 256 pagina’s.

Kunstmuseum Wolfsburg, Hollerplatz 1, D-38440 Wolfsburg, www.kunstmuseum-wolfsburg.de.


Gerelateerde artikelen