Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (20a)

18 oktober 2020

Oscar Reutersvärd en zijn onmogelijke figuren De Zweedse kunstenaar Oscar Reutersvärd stond aan de basis van wiskunstige constructies, die later onmogelijke figuren werden genoemd. Een visuele oriëntatie of zelfs een academische studie naar het ontstaan, het creëren en als kunst benoemen van de zogenoemde onmogelijke figuren, begint tegenwoordig bij het historische werk van de Zweedse kunstenaar Oscar Reutersvärd (1915-2002). Zijn bewuste of toevallige ontwerp en vondst in 1931 en latere jaren van een samengestelde onmogelijke driehoek vormde de basis voor een ontwikkeling van een kleine, maar intense stroming in de kunst: de kunst van onmogelijke figuren.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (20a)

Onmogelijke figuren van Oscar Reutersvärd

Zijn vondst of ontdekking is van een onschatbare waarde geworden in de psychologie van de visuele waarneming en de studie naar het functioneren van ons visuele systeem om door een ogenschijnlijk mogelijke 3dimensionale constructie op het verkeerde been gezet te worden.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (20a) - 2 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (20a) - 3 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (20a) - 4
De Zweedse posterijen brachten in 1982 als een eerbetoon aan het werk van Oscar Reutersvärd een serie van 3 postzegels uit; Michel 1182-1184.

Het ontwerpen van een eenvoudige of een ingewikkelde onmogelijke constructie op een plat vlak is voor velen direct of na enige oefening al mogelijk. Het daaruit ontstane ontwerp omzetten in een tastbaar 3D-object is volgens de regels van het perspectief niet mogelijk. Het creëren van een visueel kunstmatig perspectief maakt het echter wel mogelijk om toeschouwers visueel te bedriegen alsof alles echt lijkt te bestaan. (Wordt vervolgd).

ISBN 90-290-8332-8, “Onmogelijke figuren”, Oscar Reutersvärd, Uitgeverij Meulenhoff-Landshoff, 1983, 79 pagina’s.