Bijzondere aandacht voor historie Wiener Werkstätte (1)

5 augustus 2021

In het jaar 1910 werd na een relatief lange voorbereidingstijd van ruim 10 jaar het unieke gebouwencomplex van het eerste kunstmuseum van Zürich onder de naam Kunsthaus aan de Heimplatz in gebruik genomen. De architecten Karl Moser en Robert Curjel ontwierpen een markante bebouwing met een sterke uitstraling, een zeer interessante binneninrichting met gebruik van edele materialen en decoraties met geometrische elementen.

Bijzondere aandacht voor historie Wiener Werkstätte (1)

Hodler, Klimt und die Wiener Werkstätte

Alle zalen in het museum hebben een eigen gezicht, hebben forse afmetingen en profiteren telkens weer van het gestuurde daglicht. Het geheel is daardoor al zo aantrekkelijk genoeg voor de uitgebreide kennismaking met dit kunstzinnige historische juweel. Wanner je goed kijkt naar de tijd dat dit eerste Kunsthaus werd gebouwd, ontstaat er een situatie die via Zürich verwijst naar de ultramoderne, toonaangevende kunstzinnige afscheidingsbewegingen in het Europa van die tijd, met name die van de Weense Secession.

Deze kunsthistorische ontwikkeling was voor de directie van het Kunsthaus aanleiding om een interessant project voor te bereiden, waarin het werk van de prominente protagonisten Gustav Klimt (1862-1918) en Ferdinand Hodler (1853-1918) centraal staat. Tot en met 29 augustus 2021 zijn in het Kunsthaus in Zürich schilderijen, tekeningen, meubels, sieraden en designobjecten uit de hoogtijdagen van de Wiener Secession te bewonderen.

Naast werken van Josef Hoffmann, Ferdinand Hodler en Gustav Klimt ligt de focus ook op creaties van Dagobert Peche. Peche was artistiek directeur van de vestiging van de Wiener Werkstätte, opgericht in 1917 in de Bahnhofstrasse 1 in Zürich, waarvan de ontstaansgeschiedenis en het bestaan ervan voor de eerste maal wetenschappelijk wordt onderzocht als een onderdeel van de kunsttentoonstelling. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-03942-016-2, “Hodler, Klimt und die Wiener Werkstätte”, Tobias G. Natter, Verlag Scheidegger & Spiess, 2021, 224 pagina’s.

Tot en met 29 augustus 2021 te zien in: Kunsthaus Zürich, Heimplatz 1, CH–8001 Zürich, www.kunsthaus.ch.


Gerelateerde artikelen