De mens leert door opdoen van kennis en door ervaring (2)

18 oktober 2019

In het geïllustreerde werkboek stelt de auteur alle 36 uit te voeren experimenten uitgebreid voor. Maar vooraf zet hij in zijn inleiding op alle activiteiten en lerende experimenten de lezer met beide benen op de grond en geeft in zijn essay zijn beschouwingen over het leven van de mens als individu en als een levend onderdeel van een maatschappij en een cultuur.

De mens leert door opdoen van kennis en door ervaring (2)

Fassen, Fühlen, Bilden

Hij citeert uit zijn levenservaring, studies en zijn verhandelingen over de creatieve ontwikkeling van het individu. Ook geeft hij het verloop van verschillende psychologische experimenten en de bevindingen ervan weer en geeft als het ware antwoorden op de vraag: “Waar gaat het eigenlijk om?” De afbeelding op de voorzijde van het boek geeft een overzicht van een hal waarin de opbouw van experimenteerstations zijn uitgevoerd.

Het opvallendste is het grote station in het midden van de hal waarmee de voetreflexen gemarteld en getest worden. Voor vele een bijzondere ervaring en voor anderen een massage. Dan volgen een serie mechanische proefjes en geluidsproefjes. Met een drietal schijven, voorzien van speciale zwart-wit motieven, testen we al meteen op een onrustige wijze enkele eigenschappen van onze visuele waarneming, tijdens het draaien van deze schijven.

De ontstane ruimtelijke effecten en verschuivingen kunnen bij kijkers een vreemd draaierig effect veroorzaken. Aandacht is er voor trillingsverschijnselen en kinematica. Verder wordt er geëxperimenteerd met lichtstraling, symmetrie en een kaleidoscoop, magnetisme, wervelingen in vaste stoffen en vloeistoffen met soms een spirituele benadering van het ontstaan van het leven en zijn er verbindingen met de natuur.

De bedenker van alle proefjes bespreekt ook het fenomeen van stereoscopische afbeeldingen en interessante beginselen van optische en visuele illusies. Getest worden ook onze reacties op licht en donker. Een educatieve inspiratiebron voor het basis- en voortgezet-onderwijs.

“Fassen, Fühlen, Bilden”, Hugo Kükelhaus, Erfahrungsfeld zur Entfaltung der Sinne, 2000, 7e druk, 144 pagina’s.


Gerelateerde artikelen