Door kunst van Jos de Mey worden onze ogen bedrogen

27 augustus 2017

Onze ogen registreren alle bewegende en stilstaande objecten, scènes en situaties aan het begin van het zeer ingewikkelde proces van zien, waarnemen, verwerken en herkennen. Of wij werkelijk alles mee krijgen is nog maar de vraag. In elk geval worden de beeld-, contour- en detailprikkels via het netvlies en de oogzenuwen doorgestuurd naar het centrale verwerkingsorgaan in de hersenen. Daar wordt razendsnel bepaald wat wij uiteindelijk zullen gaan “zien”. De visuele waarnemingen worden in het algemeen bewust gedaan zodat we snel de situatie kunnen beoordelen.

Door kunst van Jos de Mey worden onze ogen bedrogen

Kunst van Belgische kunstschilder Jos de Mey (1928-2007) is gevraagd.

Ons brein werkt namelijk snel bij bewuste waarnemingen. Zo lijkt het automatisch te gaan. Bij onbewuste waarnemingen is het niet zeker dat wij de signalen bewust krijgen uit ons brein. Fysiologen en psychologen onderzoeken voortdurend het ingewikkeld werkende visuele systeem om achter alle geheimen en vermoedens te komen. Veel resultaat is er al geboekt en die resultaten staan uitgebreid in beschikbare literatuur. Maar kunnen we onze ogen wel werkelijk optimaal vertrouwen?

Door kunst van Jos de Mey worden onze ogen bedrogen - 2 Door kunst van Jos de Mey worden onze ogen bedrogen - 3 Door kunst van Jos de Mey worden onze ogen bedrogen - 4
Illusionistische constructies en optische paradoxen van Jos de Mey hebben ook tijdschriftenmakers en postzegelontwerpers geïnspireerd voor de producten.

In het gewone dagelijks leven is dat in het algemeen zo, maar in de kunst zijn er wel degelijk twijfels. In de 16e eeuw schilderde Arcimboldo reeds herkenbare portretten die, van dichtbij bekeken, stillevens blijken te zijn. Meesters als Dalí en Magritte wisten ook te spelen met optisch bedrog in hun voorstellingen. De onmogelijke figuren van M.C. Escher hebben veel kunstenaars ook geïnspireerd.

De Belgische kunstschilder Jos de Mey (1928-2007) wist eveneens kijkers op het verkeerde been te zetten met zijn illusionistische kunstwerken en zijn spel met het perspectief en onmogelijke figuren. Het is dit jaar 10 jaar geleden dat hij overleed en in 2018 zou hij 90 jaar zijn geworden. Bijzondere feiten voor extra aandacht voor het fascinerende oeuvre van de Belgische meester van bedrieglijke werkelijkheid.


Gerelateerde artikelen