Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (14)

22 januari 2024

Erg succesvol werd hij met zijn uitvindingen en zijn apparaten echter niet. Al zijn inspanningen en die van meerdere tijdgenoten op het gebied van de cinema hebben uiteindelijk geleid tot de productie van de allereerste 3D film “The Power of Love” in 1922. Deze stereoscopische bioscoopfilm werd in dat jaar getoond aan betalend publiek in het Ambassador Hotel in Los Angeles. De film werd vervaardigd in de anaglyfentechniek en de toeschouwers konden alles in 3D zien door een anaglyfenbril met een rood en groen filter.

Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (14)

De allereerste 3D film was “The Power of Love” uit 1922.

Tijdens de Wereldexpo van 1939 in New York werd de eerste commerciële 3D-film “In Tune with Tomorrow” getoond in het Chrysler Paviljoen. De film kon worden bekeken door een Polaroid 3D bril. Het zou tot 1952 duren voordat de eerste officiële kleuren 3D-speelfilm zou worden vertoond onder de titel “Bwana Devil”. Een geweldige filmindustrie startte haar 3D-producties.

Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (14) - 2 Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (14) - 3 Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (14) - 4

Echter in 1955 verdwijnt 3D naar de achtergrond vanwege problemen met synchronisatie in het gelijktijdig projecteren van de stereoscopische beelden en de magere driedimensionale beeldkwaliteit. Gelijktijdig werd wereldwijd de nieuwe en fascinerende beeldkwaliteit van CinemaScope films geïntroduceerd. In 1986 startten Disney themaparken en de onderneming Universal Studios met het vertonen van korte nieuw ontwikkelde 3D films om het publiek te verrassen met een voor die tijd weer aantrekkelijke 3D-beeldverrassing.

Eén van de best bekeken en gewaardeerde 3D-films was de 3D-film “Captain Eo” met in de hoofdrol Michael Jackson. In 2005 werd een nieuwe dimensie aan de 3D-film toegevoegd, namelijk de nieuwe dimensie van de digitale 3D-film. Walt Disney Studio Entertainment presenteerde namelijk de 3D-film “Chicken Little” in digitaal 3D formaat. De veel bekeken 3D-film “Avatar” brak vanaf de eerste vertoning in 2009 veel records en heeft een fascinerende trend gezet voor meer spectaculaire 3D-filmproducties. Speciaal voor de themaverzamelaars zijn meerdere afbeeldingen van de veelal unieke posters van vele succesvolle 3D-filmvertoningen. Inspiratie: red. magazine Barco. (Wordt vervolgd).