Fenomenen van de waarneming (2)

22 januari 2024

Het boek geeft een omvattend en een helder gestructureed overzicht. De weergegeven voorbeelden bewegen zich van tweedimensionale vorm- en kleurverschijnselen via het ontstaan van een ruimtelijke voorstelling naar de invloed, de emotionaliteit en logica op de visuele waarneming. Het bespreekt niet alleen waardevolle criteria voor de praktische vormgeving, maar wekt ook de lust om zelf met de voorgestelde (en besproken) voorbeelden te experimenteren.

Fenomenen van de waarneming (2)

2d Visuelle Wahrnehmung

Het wonder van de eenvoud van een voorstelling en de soms enorme uitstraling ervan is zichtbaar geworden. Wanneer de lichtstralen van een beeld uit onze omgeving op ons netvlies geprojecteerd worden, wordt er een enorme keten van zeer gecompliceerde neurale processen gestart, waarvan het resultaat uiteindelijk in de bewuste waarneming van de omgeving eindigt. Al heel snel en in luttele onderdelen van een seconde analyseren en ordenen onze hersenen de opgenomen informatie in verschillende detailbeelden.

Met de inhoud van het boek en de overzichtelijke presentatie van vele voorbeelden uit de praktijk heeft de grafisch ontwerper, kunstenaar, leraar en student en de vormgever een fantastische inspiratiebron. Verschillende in het boek weergegeven verschijnselen zijn onder het begrip ‘optische verwisseling’ bekend. De auteur heeft zo zijn eigen manier van het benaderen van het begrip ‘verwisseling’. Kortom een zeer interessant boek voor komende en gevestigde ontwerpers. De teksten zijn zowel in het Duits als in het Engels weergegeven. Een bescheiden overzicht met aanbevolen literatuur sluit dit goed verzorgde boek af.

ISBN 978-3-7212-0277-9, “2d Visuelle Wahrnehmung”, Moritz Zwimpfer, Verlag Niggli, 304 pagina’s.