Filatelistische aandacht voor: Maurits Cornelis Escher (2)

25 februari 2021

Door het type werk van zijn vader volgt in 1903 een verhuizing naar Arnhem. Zijn voorkeur voor schetsen en tekenen liet hij al merken tijdens de middelbare schooltijd. Zijn ouders gaven echter de voorkeur aan het volgen van een opleiding architectuur, maar Maurits wilde liever kunstenaar zijn. Maurits is de jongste van de vijf zoons in het gezin. Op zijn vijftiende reist hij met zijn ouders voor het eerst naar het buitenland en legt met zijn fotocamera zijn ervaringen vast.

Filatelistische aandacht voor: Maurits Cornelis Escher (2)

Maurits Cornelis Escher op postzegels

Hij schetste al in het jaar 1917 de spoorbrug over de Rijn bij Oosterbeek en werkte deze schets uit tot een ets. Als Maurits 21 jaar oud is, gaat hij studeren op de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Dankzij een studieadvies van de vooraanstaande grafiekdocent Samuel Jesserun de Mesquita aan de ouders van Maurits gaat hij zich richten op grafische en decoratieve technieken in zijn verdere studie.

Filatelistische aandacht voor: Maurits Cornelis Escher (2) - 2 Filatelistische aandacht voor: Maurits Cornelis Escher (2) - 3 Filatelistische aandacht voor: Maurits Cornelis Escher (2) - 4

Zijn latere voorkeur voor ongebruikelijke perspectieven, spiegelingen, reflecties en beeldherhalingen tekent zich al af in zijn werk. Kunstenaar en docent Mesquita wordt zijn grote leermeester en in navolging van De Mesquita stapt Escher over op de voor hem nieuwe grafische techniek, de houtsnede. Tijdens zijn opleiding in Haarlem reist Maurits met zijn ouders naar het buitenland. Die reis brengt hem in Florence.

Direct na de beëindiging van zijn studie vertrekt de dan 24-jarige Maurits voor een langere periode naar Italië om al schetsend het landschap te verkennen. In de prachtige catalogus is de ontwikkeling als kunstenaar op een perfecte wijze in beeld gebracht. Het is zijn bezoek aan het wereldberoemde Alhambra in Granada geweest, dat absoluut er voor heeft gezorgd dat Escher zich stortte op de grafische kunst met optische illusies op een grensvlak van kunst en wiskunde. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen