Inleiding tot de psychologie van het zien en waarnemen

5 september 2014

Van het studieboek “Inleiding in de waarnemingspsychologie” verscheen een tweede uitgebreidere druk met een universitaire benadering van de visuele waarneming in al haar facetten en rijkdom. De auteur en ervaren hoogleraar bespreekt op duidelijke en diepgaande wijze onze zintuigen en neemt daarbij het functioneren van ons evenwichtsorgaan in ruime mate mee. Er is tevens een evenwichtige aandacht voor de biologische en neurowetenschappelijke aspecten, alsmede voor culture en filosofische achtergronden van de waarneming.

Inleiding tot de psychologie van het zien en waarnemen

Einführung in die Wahrnehmungspsychologie

Bijzondere aandacht is er voor de rol van het lichaam en beweging bij het zien en waarnemen, het samenspel tussen de vijf zintuigen (multisensorische waarneming en synesthesie) en hun bijdragen aan een esthetische beleving en atmosfeer waarin dit allemaal zou kunnen plaatsvinden. De inhoud van dit boek en de ruime benaderingen van waarneming zorgen voor interesse bij personen met een kunstzinnige en creatieve achtergrond. Het leerboek laat de behandeling van de specifieke fysiologische details achterwege. Daarentegen is telkens gezocht naar de relatie tot het zien en waarnemen met de nieuwste resultaten van onderzoek en ervaringen verkregen uit het dagelijks leven, techniek en media. In vier hoofdthema’s met 10 onderscheidelijke onderwerpen behandelt de auteur waarnemingspsychologie op aangename, gedetailleerde en overzichtelijke wijze. Een literatuur- en trefwoordenlijst sluiten dit uitstekende leer- en ervaringsboek af.

ISBN 978-3-8252-4076-9, “Einführung in die Wahrnehmungspsychologie”, Rainer Schönhammer, Facultas Verlag, 2013, 377 pagina’s.


Gerelateerde artikelen