Kijkend door een venster krijgt kunstenaar inspiratie

17 juli 2012

Het venster als motief en symbool staat centraal in een expositie in K20, museum voor moderne kunst in Düsseldorf, tot en met 12 augustus 2012. Meerdere internationaal operende kunstenaars kozen voor het verwerken van ramen, vensters of deuren met of zonder doorzichtig glas in hun kunstwerken en kunstuitingen. Beroemd geworden is sowieso “Fresh Widow”, een door Marcel Duchamp nagebouwd Frans houtenvenster.

Kijkend door een venster krijgt kunstenaar inspiratie

Fresh Widow: Fensterbilder seit Matisse und Duchamp

Het venster als bron van inspiratie

Meestal geeft een venster in een kunstuiting ons een blik naar buiten en ontdekken wij een nieuwe wereld. Met zijn Fresh Widow met glas dat beplakt is met leer, markeert Duchamp in 1920 het afscheid van de illusionistische schilderkunst. Maar tegelijkertijd is er sprake van een introductie van een nieuwe bron van inspiratie, het venster.

Het boeiende werk van kunstenaars als René Magritte, Josef Albers, Robert Delaunay, Christo, Henri Matisse, Gerhard Richter, Olafur Eliasson Eva Hesse, Jeff Wall en Ellsworth Kelly is aanwezig in de expositie en is gedetailleerd besproken in het interessante boek dat verscheen voor deze tentoonstelling.

Door de inleidende artikelen over het raam en het venster en de keuze voor het werk van een groep kunstenaars krijgt de lezer een uiterst waardevol beeld over de ontwikkelingen van het gebruik van vensterbeelden in kunstuitingen. Met de specifieke informatie uit het boek en voorbeelden van gerealiseerde beelden in moderne schilderijen, tekeningen en installaties kijken museumbezoekers nog inhoudelijker en intenser naar het venster in de kunst.

ISBN 978-3-7757-3292-5, “Fresh Widow”, Maria Müller-Schareck, Hatje Cantz Verlag, 2012, 288 pagina’s


Gerelateerde artikelen