Herhaling in kunstwerken zorgt voor déjà-vu effecten

17 juli 2012

Het fenomeen van het kopiëren is zo oud als de kunst zelf. In het huidige digitale tijdperk van het bewerken van beelden en het kopiëren en plakken van beelden is het steeds meer zichtbaar dat kunstenaars regelmatiger kiezen voor een herhaling in de kunst. Bezoekers van kunstexposities ervaren steeds vaker een déjà-vu gevoel.

Herhaling in kunstwerken zorgt voor déjà-vu effecten

Die Kunst der Wiederholung von Dürer bis YouTube

Bij een grootse expositie in de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe stond dit fenomeen in de hedendaagse kunst centraal, midden in het resultaat van een uitgebreide studie. Meerdere kunstuitingen uit de gevestigde hedendaagse kunst tot en met het gebruik van internet om kunst te verspreiden waren te bewonderen in een bijzondere expositie.

Kunstenaars inspireren elkaar

De expositie is begeleid door een geïllustreerde uitgave met 12 wetenschappelijke teksten en met meer dan 100 ruim besproken werken van onder andere Albrecht Dürer, Eugène Delacroix, Vincent van Gogh, Jonathan Monk, Marcel Duchamp en Tatjana Doll. Naast deze tastbare werken zijn ook actuele fenomenen van herhaling en re-enscenering besproken aan de hand van beelden foto- en videoportalen Flickr en YouTube. Meerdere kunstenaars brachten in het verleden een monogram aan op hun werken om het klakkeloos kopiëren te controleren. Albrecht Dürer maakte daar gebruik van.

De inhoud van dit prachtige studiewerk en referentieboek is een kunstschat voor een ieder met belangstelling voor stromingen in de kunst en de keuzen van kunstenaars voor het gebruik van voorstellingen van anderen. Voor docenten en studenten aan de kunstacademie en in kunstopleidingen een interessante en waardevolle bron met een kunstwetenschappelijke ondergrond.

ISBN 978-3-86678-676-9, “Déjà-vu?”, Ariane Mensger, Kerber Verlag, 2012, 324 pagina’s


Gerelateerde artikelen