Kleurenfotografie in theorie en praktijk

16 oktober 2017

In het uitstekend samengestelde handboek voor de theorie en de praktische toepassingen van de kleurenfotografie geeft auteur Robert Hirsch op een duidelijke wijze inzicht in alle bouwstenen om op een creatieve wijze kleurenfoto’s te maken en te bewerken. Ook heeft hij vele praktische tips gedetailleerd uitgewerkt en in kleur geïllustreerd. In zestien hoofdstukken bespreekt hij op een voortreffelijke manier de vele begrippen uit de grondbeginselen van de optica, licht, kleur, zien en waarnemen, fotografische technieken en de moderne digitale processen in de beeldcultuur. Door het grote formaat van dit omvangrijke boek zijn de vele illustraties voldoende groot om bij te dragen aan de informatiestroom.

Kleurenfotografie in theorie en praktijk

Exploring Colour Photography

In het eerste gedeelte beschrijft de auteur de lichtproeven van Newton, de RGB-theorie van Young, kleur in het elektromagnetische spectrum, kleureigenschappen en behandeld het verschijnsel van nabeelden.
Het ontstaan en de ontwikkeling van de kleurenfotografie beschrijft de auteur op een begrijpelijke en compacte wijze. Het werk van James Clerk Maxwell, Gabriel Lippmann en Louis Ducos du Hauron heeft veel bijgedragen tot het explosieve gebruik van kleur in de fotografie. Ook de verschillende kleurprocessen en -methoden en de komst van het digitale beeld komen daarbij aan de orde.

Speciale aandacht is er voor een essentieel onderdeel van de fotografie, het licht. Daarbij spelen lichtmetingen, flitslicht, lichtgevoeligheid van de film, filtering van het licht en lichtkleur belangrijke onderdelen van de creatieve en technische fotografie. Andere onderwerpen in het mooie studieboek zijn fotogevoelig materiaal, ontwikkelprocessen, afdruktechnieken voor foto’s, digitale fotografie, digitale bewerkingen van opnamen en digitale afdrukken. In de fotografie is de presentatie van foto’s een belangrijk onderdeel voor het realiseren van waardering of het verkrijgen van opdrachten.

Foto’s geven ook een kans voor het maken van een beeldverhaal, een compositie of een collage. Met foto’s maakt een ontwerper fotokunst in de studio of in het veld van alle jaargetijden of manipuleert de kijker. Het boek geeft daarvan vele voorbeelden. Regelmatig geeft de auteur een specifieke opdracht aan de lezer om te experimenteren vanuit de behandeling van het voorafgaande onderwerp. In een separaat hoofdstuk maakt de lezer kennis met het spel van interactie van kleur, beweging, ruimte en tijd in beeldopnamen. De auteur laat verrassende resultaten zien en bespreekt het ontstaan ervan.

Het studieboek sluit af met hoofdstukken over kleurprojecten, zoals stillevens, studio-opnamen en landschappen, 3D-opnamen en het gebruik van bijzondere materialen en processen. De auteur geeft tot besluit een overzicht met historische feiten, een aantal tips om veilig te werken in de donkere kamer, een register met trefwoorden en na elk hoofdstuk een overzicht met aanvullende studieboeken. Het handboek is zowel geschikt voor beginners als voor gevorderden, die bij willen blijven in het vakgebied van de kleurenfotografie. Bovendien is het uitstekend lesmateriaal in opleidingen en cursussen voor fotografie.

ISBN 1 85669 420 8, “Exploring Colour Photography”, Robert Hirsch, Laurence King Publishing, 2005, 360 pagina’s.


Gerelateerde artikelen