Kritisch realisme van Dix & Co te waar om mooi te zijn

15 oktober 2014

In de tentoonstelling “Te waar om mooi te zijn. Kritisch realisme van Dix & Co”, stond centraal de weergave van de menselijke figuur door de Duitse kunstenaar Otto Dix (1891-1969) zijn leerlingen en kunstenaars die werkten in een vergelijkbare stijl. In het Museum voor Moderne Kunst Arnhem konden bezoekers in 2011 op een aangename en ontspannen wijze kennismaken met werk van Otto Dix, het boegbeeld van de Neue Sachlichkeit. De keuze van de werken was gebaseerd op de weergave van het mensbeeld, met een accent op kunstenaars uit de omgeving van Dresden.

Kritisch realisme van Dix & Co te waar om mooi te zijn

Te waar om mooi te zijn. Het kritische realisme van Dix & Co 1920-1940

Getoond werden schilderijen en tekeningen van Dix en zijn leerlingen, maar ook van kunstenaars die werkten in een vergelijkbare stijl, onder wie Conrad Felixmüller, Otto Griebel, Kurt Günther en Wilhelm Lachnit. Het schilderij op de voorzijde van de rijk geïllustreerde catalogus is gemaakt door Hainz Hamisch, een leerling van Dix. Maar ook de schilderijen van de leerlingen Gussy Ahnert, Curt Querner, Rudolf Nitschke, Rudolf Bergander, Kurt Sillack en Erica Streit zijn met kunstwerken vertegenwoordigd. Onder de werken bevindt zich verder werken van Chris de Moor, een Nederlandse kunstenaar die in 1928-1929 bij Dix op de academie heeft gewerkt en daar onder andere indringende portretten van hem heeft gemaakt. In 1927 werd Dix hoogleraar aan deze belangrijke Kunstacademie te Dresden. De menselijke figuur, speciaal het (zelf)portret was voor hem het belangrijkste thema. De samenstelling van de expositie richt zich ook op de weergave van het mensbeeld. Het werk van Dix & Co stond als voorbeeld voor meerdere Nederlandse kunstenaars.

Door de bijzondere situatie in de 30er en 40er jaren in Duitsland werd zijn kunst in die periode verboden, in beslag genomen en zelfs vernietigd. Bij het bombardement van Dresden zijn hele oeuvres verloren gegaan. Maar in het MMKA was er genoeg te zien. De tentoonstelling in Arnhem was een belangrijke opstap naar het Otto Dix jaar in 2011, dat zich voornamelijk afspeelde in zijn geboortestad Gera. Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerd kunstboek aan de hand van auteur en conservator Ype Koopmans. De liefhebbers van kunst en in het bijzonder van het magisch realisme beschikken met deze prachtig verzorgde uitgave in slechts een beperkte oplage, over een interessante en waardevolle exclusieve kunstuitgave.

ISBN 978-90-72861-47-4, “Te waar om mooi te zijn. Het kritische realisme van Dix & Co 1920-1940”, Ype Koopmans, MMKA, 2010, 136 pagina’s.

Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Utrechtseweg 87, NL-6812 AA Arnhem, www.mmkarnhem.nl.


Gerelateerde artikelen