Merkwaardige geschiedenis van de driedimensionale film

1 augustus 2018

Aan onze collectie met boeken over driedimensionale beeldtechnieken is onlangs de uiterst aantrekkelijke publicatie “Der 3-D-Film” toegevoegd. Deze publicatie over de geschiedenis en ontwikkelingen in de wereld van 3D-beelden in de USA en andere werelddelen en in het bijzonder die in Duitsland, geeft gedetailleerde beschrijvingen over fascinerende 3D-films met magische driedimensionale beeldeffecten. Het is bovendien een boek vol met anaglyfenplaatjes en z/w- en kleurenreproducties van vele speciaal ontworpen filmaffiches.

Merkwaardige geschiedenis van de driedimensionale film

Der 3-D-Film

Meerdere deskundigen schreven artikelen voor dit zeer complete document over de komst, de ondergang en de herbeleving van 3D-films en aanverwante 3D-beeldtechnieken. In 1953 startte het filmbedrijf Paramount Pictures met opnamen voor de 3D-film “Sangaree”. 3D kwam in de lift en was er vertrouwen in een nieuwe toekomst van 3D-film sinds de ondergang in 1947. De nieuwe start kwam precies op een moment dat honderd jaar daarvoor Sir Charles Wheatstone een kijkkast realiseerde met een stereoscopische film van draaiende foto’s. De 3D-beelden kwamen toen nog met schokjes op het netvlies. Het zoeken naar vloeiende beeldovergangen was begonnen.

Na de presentatie van de eerste bewegende monorolfilm met perforaties in 1895 (gebroeders Lumière) werden al snel daarna de eerste stereoscopische filmcamera’s gebouwd. In Duitsland pionierde Max Skladanowsky met de productie van plastische beelden en Oskar Messter verwierf op 3 juli 1896 een patent op een stereoscopische snelkijker. Bij het einde van het tijdperk van de stommefilm waren er al meer dan 200 internationale patenten voor driedimensionale films toegekend. De auteur beschrijft ook bijzondere projectiemethoden aan het begin van de 3D-film.

Rondom 1920 begon er een bloeitijd voor de 3D-filmindustrie en ontstonden er in de loop van de jaren verschillende benamingen, zoals “Paravision”, “Plasticon”, “Plastigram” en “Natural Vision”. Rond 1935 presenteerden Edwin H. Land in de USA en de firma’s Zeiss Ikon en Käse-mann in Duitsland de fabricage van vlakke polarisatiefilters. In 1937 werd de film “Zum Greifen nah” een kassucces. Door de komst van het tv-toestel rond het jaar 1952 bevond de 3D-filmindustrie zich op een dieptepunt. De komst van het proces van Cineramabeelden gaf producenten van 3D-films inspiratie om daarmee wat te gaan doen. Een publiekstrekker was de beroemde 3D-film “House of Wax” en de productie van 3D-films liep op volle toeren met als resultaat tientallen 3D-films.

Merkwaardige geschiedenis van de driedimensionale film - 2 Merkwaardige geschiedenis van de driedimensionale film - 3 Merkwaardige geschiedenis van de driedimensionale film - 4
Op kleurrijke wijze vertellen postzegels over de geschiedenis en ontwikkelingen van de film.

Diverse organisaties maakten zich al snel zorgen om de hygiëne rondom de gebruikte 3D-brillen. Er kwam zelf een verbod op het hergebruik van kartonnen brillen. Ook vonden er merkwaardige gebeurtenissen plaats en spraken oogartsen over schade aan het gezichtsvermogen door 3D. Het betreffende artikel met al deze feiten is rijk geïllustreerd met opnamen van de set, met voorbeelden van reclamecampagnes en advertenties om 3D-films te kopen. In dezelfde periode van bloei werden de eerste Mighty-Mouse-comics in 3D-anaglyfentechniek uitgegeven. Het boek bevat meerdere anaglyfenplaten, een rood-groen brilletje en leerzame bijdragen. Een must voor alle 3D-liefhebbers.


Gerelateerde artikelen