Motief zonder inhoud van Georg Baselitz

16 juni 2013

Kunstschilder Georg Baselitz behoort met de vorm en uitstraling van zijn kunst tot een groep vooraanstaande kunstenaars in de hedendaagse kunst in Duitsland. Kunstenaars in de groep schilderden na 1960 spraakmakende voorstellingen en gaven daarmee moderne kunstuitingen een eigen uitstraling en waardering of een afkeer van kunstkenners en kunstliefhebbers.

Motief zonder inhoud van Georg Baselitz

Das Motiv ohne Inhalt

Baselitz heeft in de afgelopen 50 jaar als kunstschilder aan een omvangrijk oeuvre kunnen werken. Als hoogtepunt van zijn schilderkunst worden zijn zogenoemde motiefomkeringen gezien, die hij vanaf 1969 schilderde. Meerdere kunstcritici wisten maar nauwelijks om te gaan met deze bijzondere vorm van schilderkunst.

In een compact kunstboek geeft de auteur een complete reconstructie van het werk van Baselitz uit de periode 1959-1969. Er zijn daarin drie werkblokken zichtbaar, te weten ‘helden’, ‘fracturen’ en ‘omkeer’. Om het denken in beelden van Baselitz te begrijpen is het onderzoeken van de fasen in zijn werk noodzakelijk.

Het resultaat van dit onderzoek geeft de lezer het beeld en het oordeel of er echt sprake is van een kunstzinnige opzet of een truc om zomaar beelden ondersteboven te schilderen. Zijn werk krijgt rondom 1959 een andere stijl en de herkenbaarheid van voorwerpen en mensen wordt lastiger. Dan volgt er een periode van prikkelende kunstuitingen en staat daarna alles op zijn kop!

ISBN 978 3 86678 131 3, “Das Motiv ohne Inhalt - Malerei bei Georg Baselitz 1959-1969”, Christian Malycha, Kerber Verlag, 2008, 262 pagina’s.


Gerelateerde artikelen