Neonverlichting voor kunst en voor reclameverlichting

7 juli 2022

De catalogus “Neon” verscheen naar aanleiding van een kunstexpositie “Neon” in twee musea. De expositie startte in 2013 in het Museum voor Concrete Kunst in de stad Ingolstadt en eindigde in 2014 in de Stadtgalerie Saarbrücken. Het thema Neon verwerkt in een kunstexpositie, was voor de Duitse kunstwereld een primeur. De werken van 37 nationaal en internationaal bekende kunstenaars lieten bezoekers genieten van de fascinerende en veelal fluorescerende neonkleuren.

Neonverlichting voor kunst en voor reclameverlichting

Ook de catalogus mag het predicaat ‘pionierswerk’ hebben. Naast artikelen met kunsthistorische beschouwingen bevat de catalogus tevens informatie over natuurwetenschappelijke en scheikundige benaderingen van neonkleuren. Dankzij de prachtige kleurenreproducties is de catalogus een sieraad. Neonkleuren trekken de aandacht, maken je wakker, waarschuwen, zetten felle accenten en zijn inmiddels een integraal onderdeel van het dagelijks leven, reclame, mode, media en verkeer.

Sinds het einde van de jaren vijftig wordt ook in de beeldende kunst geëxperimenteerd met het effect van fluorescerende kleuren en neonkleurig plexiglas. “Neon - from the lighting of art” richt zich voor het eerst op het gebruik van neonkleuren in de kunst en onderzoekt met de presentaties van geselecteerde schilderijen, sculpturen, installaties, collages en foto’s de vraag waarom kunstenaars de signaalkleur als bestanddeel gebruiken in hun creaties.

ISBN 978-3-86832-189-0, “Neon - Vom Leuchten der Kunst”, Amely Deiss, Wienand Verlag, 2013, 160 pagina’s.


Gerelateerde artikelen