Op Art en de geschiedenis van beeldbewegende kunst (3)

10 februari 2020

Naast de genoemde pioniers van Op Art maken bezoekers ook kennis met het werk van “vroege vogels”, die kunst van optisch bedrog en het op het verkeerde been zetten van de toeschouwer verstonden, als Gianni Colombo, François Morellet, Adolf Luther, Nicolas Schöffer, Giovanni Anceschi, Lev Nussberg, Jesús Rafael Soto, Alberto Biasi en Enzo Mari.

Op Art en de geschiedenis van beeldbewegende kunst (3)

Vertigo. Op Art und eine Geschichte des Schwindels 1520 bis 1970

In de opstellingen, verdeeld over 3 etages en te beleven tot en met 19 april 2020 in het moderne Kunstmuseum Stuttgart, is op een aangename wijze telkens een link gelegd met vergelijkbare kunstuitingen in de periode 16e - 18e eeuw. Uit die periode maken kunstliefhebbers kennis met werk van onder andere Claude Mellan, Erhard Schön, Giovanni Battista Piranesi, Erika Giovanna Klien, Jean François Niceron, Athanasius Kircher en Parmigianino, die allen zorgden voor optische effecten in de kunstwerken van uiteenlopende vorm en aard.

De titel van deze expositie verwijst naar de beroemde en spannende film van Alfred Hitchcock “Vertigo”, waarin een filmscène de kijker meeneemt naar een spectaculaire opname in het trappenhuis. De Latijnse benaming voor draaiduizeligheid is Vertigo. In de film draait er tevens een spiraal, waardoor de kijker ervaart dat optische waarneming en draaierigheid met elkaar verbonden zijn.

Op Art en de geschiedenis van beeldbewegende kunst (3) - 2 Op Art en de geschiedenis van beeldbewegende kunst (3) - 3 Op Art en de geschiedenis van beeldbewegende kunst (3) - 4
Uw OF-redacteur bij de ingang van de foyer van het museum op het ter plaatse gemaakte op art-kunstwerk “Spazio Ad Attivazione Cinetica 4S”, 1968/2019, van de Italiaanse kunstenares Marina Apollonio.

Een zeer mooie catalogus zorgt voor een uitstekende begeleiding van “Vertigo” in het museum, maar vooral ook thuis of bij het bestuderen van deze unieke kunstvorm met telkens een actieve visuele en geestelijke verrassing en begoocheling. Een spel tussen schijn en werkelijkheid, tussen een visuele stilstand en een beweging, tussen visuele echtheid en visueel bedrog en met een reuze schat aan achtergrond artikelen, waarin alle aspecten van de voorlopers, de hoofdstromingen en verschijningsvormen van de Op Art zijn behandeld. Naast een zeer grote hoeveelheid aan afbeeldingen van kunstwerken, installaties, publicaties en foto’s, geeft de catalogus gegevens van de werken in de fascinerende expositie.

ISBN 978-3-96098-607-2, “Vertigo. Op Art und eine Geschichte des Schwindels 1520 bis 1970”, Eva Badura-Triska en Markus Wörgötter, Verlag der Buchhandlung Walther König, 2019, 208 pagina’s.

Kunstmuseum Stuttgart, Kleiner Schlossplatz 1, D-70173 Stuttgart, www.kunstmuseum-stuttgart.de.