Theorie en toepassing van kleuren in de schilderkunst

19 mei 2014

Voor het gebruik in alle studies Kunstgeschiedenis, Visuele Vormgeving en Architectuur ontwikkelde Hajo Düchting een zeer waardevol studie- en referentieboek over de geschiedenis van het gebruik van kleur in schilderkunst en het hedendaagse gebruik van kleur in allerlei toepassingen.

Theorie en toepassing van kleuren in de schilderkunst

Werkstatt Farbe

Wie heeft angst voor rood, geel en blauw? Voor Newman of Mondriaan? Het boek biedt niet alleen alle informatie om kleur in schilderkunst beter te leren begrijpen, maar geeft ook voorbeelden en tips voor het realiseren van eigen kleurrijke werken. Na een uitstekend voorwoord bespreekt de auteur gedetailleerd het proces van het visueel waarnemen van kleuren en de invloed van kleur op stemming, beleving en mogelijke opwinding op de toeschouwers. Daarmee heeft kleur een psychologische betekenis en invloed op ons persoonlijke gedrag. De auteur bespreekt de kleurtheorieën van Johann Wolfgang von Goethe, Philipp Otto Runge en Johannes Itten. Als een vervolg daarop maakt de lezer kennis met de keuze en experimenten door eigentijdse kunstenaars binnen de kunststijlen om door kleur een bijzondere waarde en voor de kunstenaar de typische uitstraling aan de kunstwerken mee te geven. Zo zijn werken van Robert Delaunay, Franz Marc, Paul Klee en Wassily Kandinsky bij een kunsttentoonstelling door hun kleur direct herkenbaar. De elementaire kleurenleer in de periode van het Bauhaus heeft kunstenaars beïnvloed. Dit perfecte boek voor iedereen met interesse in kleur sluit af met een boeken- en verklarende woordenlijst en een uitgebreid trefwoordenregister.

ISBN 978-3-86502-239-4, “Werkstatt Farbe”, Hajo Düchting, E.A. Seemann Verlag, 2010, 160 pagina’s.


Gerelateerde artikelen