Kleur in het onderwijs en als didactisch verschijnsel

7 mei 2014

Kleur als didactisch thema is zowel voor leerlingen en studenten, als voor leraren en docenten uitdagend en fascinerend om mee te werken en te experimenteren. Met de speciale uitgave Kleur geeft het Duitse educatieve tijdschrift “Unterricht Physik” een uiterst interessant en leerzaam beeld over het fenomeen kleur.

Kleur in het onderwijs en als didactisch verschijnsel

Unterricht Physik - Farbe

Alle aspecten van kleur als verschijnsel zijn uitgebreid behandeld en van experimenten voorzien. Aan de inhoud van deze uitgave hebben meerdere auteurs meegewerkt. Het thema Kleur in het vak Natuurkunde en over het aantrekkelijk maken van de lessen over kleur krijgen aandacht in het eerste artikel met twee voorbeelden van proefjes om al direct kennis te maken met de bijzondere eigenschappen van menging van kleuren en het ontstaan van gekleurde schaduw. In het tweede artikel beschrijft de auteur kleurverschijnselen door interferentie en buiging van licht. Natuurlijk ontbreekt de aandacht voor Newtons experimenten en zijn theorie over licht en kleuren niet. Zijn theoretische benadering geldt nog altijd als basis voor gedetailleerde bestudering van de eigenschappen van licht en kleur. Ook psychologische belevingen van kleur krijgen voldoende aandacht in het artikel “kleurbeleving”. Additieve en subtractieve kleurmengingen geven verrassende aha-belevenissen. Extra aandacht is er voor de kleurwerking van TFT-beeldschermen en het gebruik van kleur in de kunst. In een bijlage maakt de lezer kennis met optische polarisatie en de werking van 3D kaarten.

“Unterricht Physik - Farbe”, Michael Komorek, e.a., Friedrich Verlag, 2009, 46 pagina’s, bestelnrummer 13110 (www.friedrich-verlag.de/physik).


Gerelateerde artikelen