Bewegende 3D kunst van Marc Adrian

4 januari 2016

Veelzijdig Oostenrijks kunstenaar Marc Adrian (1930) wist aan het begin van de 50-jaren zijn opdrachtgevers en publiek sterk te verrassen met een voor die tijd uniek concept door de integratie van beeldende kunst, experimentele poëzie en avant-garde film. Op elk onderdeel heeft hij zich ontwikkeld en weet bijna als geen ander zijn kunstwerken aantrekkelijk te maken voor zijn beschouwers en kopers. Zijn durf om te experimenteren met kunst leidde snel tot het ontstaan van kinetische kunst, optische kunst in de stroming van de op-art en het gebruik van de computer voor het creëren van digitale kunst.

Bewegende 3D kunst van Marc Adrian

Marc Adrian

Met zijn vooruitstrevende creaties en zijn vele experimenten in de kunst met de moderne hulpmiddelen en innovatieve materialen, noemt men hem vaak de vader van de Oostenrijkse mediakunst. Door vroegere ervaringen kreeg hij steeds meer aandacht voor het aanbrengen van een beweging in zijn werk en heeft hij zich laten inspireren door de geometrische abstracte kunst van bijvoorbeeld Max Bill. Zijn zogenoemde ‘sprongperspectieven’ in primaire kleuren schilderde hij met hulp van autolakken. De kleurige vlakken springen van concaaf naar convex of omgekeerd en geven de kijkers de illusie van driedimensionale vlakverdelingen.

Ruim vijf jaar lang maakte hij in zijn werken gebruik van dit mechanisme in onze hersenen. Het zien en waarnemen van beeld en vorm wordt daarmee een onderdeel van het kunstwerk en vanaf 1955 monteerde hij het werk met de kiepeffecten achter speciaal glas. Het afbeelding op het schilderwerk wordt op een geraffineerde wijze zo behandeld, dat de kijker vanuit elk nieuw standpunt een ander beeld krijgt van het kunstwerk. In een retrospectief over Marc Adrian, gehouden in 2007 in de Neue Galerie Graz, kreeg de bezoeker een beeld van dit unieke concept.

Een tweetalige catalogus geeft een uitstekend overzicht van zijn leven en werk. Opvallend in zijn oeuvre zijn de kunstwerken in de vorm van foto- en spiegelmontage’s en zijn montage’s van filmfragmenten tot beeldverhalen. Indrukwekkend van diepte en kleur zijn de schilderijen van de springeffecten in het beeld. De reproducties in het boek zijn op groot formaat afgebeeld. Ook is er veel aandacht voor zijn sculpturen, zijn schetsen, publicaties en papiercollages. De dikke catalogus is een zeer waardevol kunstdocument voor studenten aan de kunstacademie, galeriehouders en voor directeuren en conservatoren in de musea.

ISBN 978 3 85415 412 99, “Marc Adrian”, Anna Artaker en Peter Weibel, Ritter Verlag, 2007, 416 pagina’s.

Neue Galerie Graz am Landesmuseum Joanneum, Sackstrasse 16, A-8010 Graz, www.neuegalerie.at.


Gerelateerde artikelen