Bridget Riley laat patronen en kleur in beweging komen (2)

10 oktober 2019

De voorstelling schijnt niet stil te staan en de schijnbaar ruimtelijke structuur blijft maar pulseren en flikkeren voor de ogen. Het etiket dat zij “opgedrukt” kreeg blijkt wel realiteit te zijn in haar schilderijen en zeefdrukken. Door haar kunststudie en de liefde voor creatief vormgeven met kleur zijn prachtige werken in klein, groot en in zeer groot formaat in kleur gerealiseerd.

Bridget Riley laat patronen en kleur in beweging komen (2)

Bridget Riley. Entdecken, was Sehen sein kann

Naast haar schilderijen in acryl op doek en haar forse muurschilderingen, richt zij zich steeds meer op het ontwerpen van optische patronen in zwart/wit en kleur voor het realiseren van zeefdrukken. Daarover zegt zij: “Het maakt mij blij om kleur en licht in mijn werken te presenteren om de toeschouwer de vreugde bij het waarnemen te laten ervaren.”

Zij speelt met onze visuele gevoeligheid voor optische illusies en onze nieuwsgierigheid naar de achtergronden van de fenomenen van visueel en optisch bedrog en het waarnemen van bewegingen, die wij zelf laten ontstaan. Bij deze expositie verscheen een compacte catalogus met een selectie van gerealiseerde zeefdrukken uit de periode 1962-2019. Alle geëxposeerde zeefdrukken en de twee geverfde schilderijen uit de eigen collectie van het museum zijn wel benoemd en van gegevens voorzien. Ook essays en de biografie van de kunstenares in de verzorgde publicatie maken van alles een belevenis.

Bridget Riley laat patronen en kleur in beweging komen (2) - 2
Het werk van Bridget Riley op een Britse zegel.

ISBN 978-3928155-68-7, “Bridget Riley. Entdecken, was Sehen sein kann”, Marlene Lauter, Museum im Kulturspeicher Würzburg, 2019, 48 pagina’s.

Museum im Kulturspeicher Würzburg, Oskar-Laredo-Platz 1, D-97080 Würzburg, www.kulturspeicher.de.


Gerelateerde artikelen