De geschiedenis van de virtuele kunst (2)

26 juni 2025

Oliver Grau neemt de lezer mee van de wandschilderingen van Pompeï, via de schilderkunst van Trompe l‘oeil naar de wereld van 3D- en IMAX-theaters en computerkunst. Na zijn inleiding geeft hij een deskundige en leerzame verhandeling over het ontstaan van het panoramabeeld in schilderkunst en door techniek. Hij neemt de lezer mee naar een bezoek van het panorama van de Slag bij Waterloo en de Slag van Sedan.

De geschiedenis van de virtuele kunst (2)

Virtuelle Kunst in Geschichte und Gegenwart

Beide slagvelden zijn op een bijzondere manier in beeld gebracht. Voorts beschrijft hij het ontstaan van de stereoscopie door de stereoscoop van Wheatstone (1838) en de verbeterde uitgave daarvan door Brewster (1843). De lezer maakt kennis met de uitvindingen stereopticon, het cineorama en het futurama.

Hij beschrijft tevens de komst van de elektronische beeldbewerkingen, het ontstaan 3D-beelden en de resultaten van onderzoek naar het functioneren van ons brein bij het zien van beelden. Het studie- en referentieboek sluit af met een zeer uitgebreide toelichting op de teksten en de vele illustraties in kleur en zwart/wit, een literatuur- en bronnenlijst en een trefwoordenregister.

ISBN 3-496-01230-7, “Virtuelle Kunst in Geschichte und Gegenwart”, Oliver Grau, Dietrich Reimer Verlag, 2002, 301 pagina’s.