De invloed van fotografie bij het kijken naar sculpturen (2)

26 februari 2019

Het boek “Ein Bild von Skulptur” bevat resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van de fotografie op onze ervaringen bij de visuele waarneming van objecten, beelden en sculpturen. De inhoud van dit boek komt overeen met de inhoud van de in september 2017 door de auteur Karoline Schröder bij de Kunstacademie Düsseldorf ingeleverde dissertatie ter afsluiting van haar studie.

De invloed van fotografie bij het kijken naar sculpturen (2)

Ein Bild von Skulptur

De keuze voor dit onderwerp ontstond tijdens haar studietijd door bezoeken aan musea in Düsseldorf en door het observeren van beelden in talrijke Europese steden. Het indrukken van waargenomen beelden stemden in het algemeen bij haar niet overeen met vergelijkende opgedane beeldindrukken door het bekijken van fotografische opnamen. Uit deze constatering ontwikkelde zich vragen over de invloed van sculpturen op de foto-opnamen en hoe beeldhouwers reageren op deze opnamen van hun werken. In de huidige (digitale) tijd worden beelden en sculpturen in de meeste situaties in de vorm van fotografische afbeeldingen bekeken.

Vaak wordt daarbij niet gedacht aan het feit dat door een transformatie in een ander medium een geheel nieuwe interpretatie van het object kan ontstaan. Onder andere aan de hand van werken van Ernst Barlach, Gerhard Marcks, Arno Breker, Bernhard Heiliger, Gustav Seitz, Norbert Kricke en andere beeldhouwers bespreekt de auteur hoe kunstwerken in een context van een afgedrukt product de politieke, maatschappelijke en kunstzinnige situaties in Duitsland tussen 1920 en 1970 weerspiegelen. Een waardevol boek voor docenten en studenten kunsthistorie met speciale aandacht voor ontwikkeling van technieken, toepassingen en invloed van multimedia op de creativiteit van een kunstenaar en waardering van de kijkers.

ISBN 978-3-8376-4544-6, “Ein Bild von Skulptur”, Karoline Schröder, transcript Verlag, 2018, 322 pagina’s.


Gerelateerde artikelen