Fakenieuws: nieuwe trend in media en communicatie
Er gaat geen dag meer voorbij zonder dat het hippe woord “fakenieuws” in de media zichtbaar is of wordt uitgesproken. “Fake” is inmiddels een term die ook doorgedrongen is in de kunst- en museumwereld. Natuurlijk is het bedriegen van personen, organisaties of zelfs landen en staten niet zo nieuw in onze maatschappij en culturen.
Fake Fotos
We doen dat al eeuwen lang, maar wel in het algemeen op een bescheiden schaal en wordt het bedrog of de manipulatie niet met iedereen gedeeld. Er waren toen geen organisaties die dagelijks werkten aan het nepnieuws. De digitale ontwikkelingen en de komst van sociale media zorgen ervoor dat het aangeleverde nieuwsbericht en de bijbehorende foto’s zich razendsnel kunnen verspreiden, gedeeld worden en snel worden aangevuld of van ongewenste opmerkingen worden voorzien.
Een ideale mogelijkheid voor bewuste verminking van de feiten, de waarheid of van het gesproken woord. Fakenieuws heeft waarde. Een klein overzicht van de actualiteit. In OF 374 bespreken wij het boek Double Take. In OF 372 pagina 7 kwam het vervalsen van kunst uitgebreid aan de orde. Fake Fotos bespreken wij in uitgave 375.
Gerelateerde artikelen
Te koop in onze webshop
Fernand Léger
Gerelateerde webshop producten
65
van € 34,95 voor € 20,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé