Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (16)

23 januari 2024

De Nederlands-Amerikaans kunstschilder, beeldend kunstenaar, fotograaf en filmmaker Shinkichi George Tajiri (1923-2009) is van Japanse afkomst. Hij is geboren in Los Angeles en overleed in Baarlo (NL). In 1936 verhuisde de familie Tajiri naar San Diego. Zijn eerste lessen in beeldhouwen kreeg hij in 1940. Shinkichi Tajiri werd door zijn afkomst in 1942 zonder aanklacht of proces opgesloten.

Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (16)

Zijn eerste lessen in beeldhouwen kreeg hij in 1940.

Hij meldde zich in 1943 als vrijwilliger aan voor het leger om in 1944 in Italië ingezet te worden. Bij de bevrijding van Rome raakte hij gewond. Na zijn herstel werkte hij in diverse landen en nam zelfs deel aan een kunstexpositie. In 1946 volgde zijn ontslag uit het leger en ging hij naar zijn moeder in Chicago. Hij ging kunst studeren op het Art Institute of Chicago en nam deel aan exposities. Hij verliet de USA uit protest en vestigde zich in Parijs, om te studeren bij kunstenaars Ossip Zadkine en Fernand Léger.

Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (16) - 2 Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (16) - 3 Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (16) - 4

In 1956 verhuisde hij met zijn inmiddels tweede vrouw naar Amsterdam en in 1962 vestigden zij zich in het kasteel Scheres in Baarlo. Als kunstenaar had Tajiri al snel veel succes in ons land, dankzij meerdere exposities. Bekend werd hij ook in Duitsland, nam aan ‘documenta’ deel en werd in Berlijn hoogleraar aan de Hogeschool voor de Kunst. Er staan meerdere beelden van Tajiri in het straatbeeld. In de 70-er jaren van de 20e eeuw verschijnen er meerdere film- en videoproducties.

In 1971 verschijnt zijn omvangrijke fotoboek met 660 foto’s van de gehele Berlijnse muur. Zijn interesse in de sterefotografie pakt hij op met een bestudering van het procedé van de daguerreotypie en de stereofoto. De bescheiden en tevens zeer kunstzinnige catalogus geeft op een uitgebreide wijze de resultaten weer van zijn studie en het verzamelen van feiten en informatie rondom de ontdekking, de komst en ontwikkelingen van de stereoscopische fotografie tot 1900. (Wordt vervolgd).