Gebruik van visuele illusies en trompe-l’oeil in de kunst

20 augustus 2020

Hoogstwaarschijnlijk werd de allereerste optische illusie in de kunst in de vorm van een anamorfose getekend door Leonardo da Vinci in de 15e eeuw en wel een getekend gezichtje van een klein kind op een muur als een anamorfose. Vanuit een bepaalde positie kreeg het valse perspectief de volledige contouren van het gezicht en kon de kijker ook zien wat er getekend is.

Gebruik van visuele illusies en trompe-l’oeil in de kunst

Je Joue Avec L’Art

Kunstenaars maken in hun kunstwerken veelvuldig gebruik van de techniek om de kijker een beetje of veel visueel te bedriegen. Soms is het bedrog subtiel gehouden en valt het de kijker niet eens op, maar al te vaak is het echter duidelijk bedoeld om te kijker om de tuin te leiden of om het effect van een visuele verrassing te creëren.

De inhoud van dit kunstboekje laat door middel van spel en nieuwsgierigheid een aantal kunstwerken ontdekken. Met een selectie van werken nodigt Gillian Wolfe de lezer uit tot een eerste ontdekking van schilderkunst, kunstenaars en hun technieken om de kijker visueel te verrassen met iets extra en onthult daarbij alle mysteries van een schilderij.

Meteen al op de titelpagina van dit leuke kunstboek prijkt werk van een kunstenaar, die de techniek en de kunst van het bedriegen op een meesterlijke wijze weet toe te passen, namelijk de Spaanse kunstenaar Salvador Dalí. Zijn oeuvre bevat veel werken waarin kijkers telkens weer worden verrast op illusies en vertekeningen.

Het boekje begint met een werk van M.C. Escher. Op dit werk wordt een hand door een andere hand getekend. Voorts zijn kunstwerken te zien van Marc Chagall, Jackson Pollock, Paolo Uccello, Georges Seurat, Salvador Dalí, Akiyoshi Kitaoka en Octavio Ocampo.

ISBN 978-2-87833-568-2, “Je Joue Avec L’Art”, Gillian Wolfe, Édition Circonflexe, 2011, 46 pagina’s.